استراتژی اقیانوس آبی – مهارتی برای پیروزی بدون رقابت سخت

4

همه ی ما به نوعی تولید کننده هستیم اما نه به معنای عام آن، بلکه به این معنا که همه ی ما، اگر مشغول به کار هستیم و حقوق، درآمد یا دستمزدی می گیریم، یا کالا تولید می کنیم و یا خدمات، شاید هم هردو… و این یعنی درحال رقابت هستیم !

یکی از بزرگترین و شاید محدود کننده ترین پیش فرض هایی که همواره در ذهن ما چه بعنوان تولید کننده ی کالا چه بعنوان عرضه کننده خدمات وجود دارد این است که چگونه می توانیم از رقبایمان بیشتر بفروشیم؟ در کسب و کار، قوانین بیرحمانه اجرا میشوند…

اگر مشتری نزد شما نیاید و از شما خرید نکند، از رقیب شما خرید میکند؛ اتفاقی به ظاهر ساده که برای شما به معنای ضرر است. هر مشتری که برای او هزینه تبلیغات کردید اما نزد رقیب شما رفت، شما متحمل ضرر شدید.

خب، این قوانین سرد و بیرحمانه دنیای کسب و کار است و کاریش نمیشود کرد؛ قبلا اینجا نمونه های دیگر این قوانین را خواندید. شما یا باید یادبگیرید با این قوانین، بازی کنید و به زیباترین شکل ممکن آنها را بشکنید یا محکومید زیر بار سنگین آنها دوام بیاورید و فشار زیادی را تا حتی ورشکستگی تحمل کنید.

اگر تصمیم گرفتید قوانین را دور بزنید و یا بشکنید، استراتژی اقیانوس آبی ساده ترین راهکار است.

اغلب مردم چیزی راجع به استراتژی اقیانوس آبی نشنیده اند. بعضی ها شنیده اند و فکر میکنند یک مفهوم سخت و پیچیده دانشگاهی است که فقط دانش آموختگان MBA آنرا یاد میگیرند و عده ای دیگر که کتاب آنرا خوانده اند، فهمیده اند واقعا که سخت و پیچیده است !

اما نگران نباشید…
ما مثل تمام مقالات قبلی پروژه سوخت جت، در این مقاله میخواهیم این مفهوم به ظاهر پیچیده دانشگاهی را ساده و کاربردی برای شما تشریح کنیم تا یادبگیرید چطور بدون رقابت پیروز میدان شوید؟

برای روشن شدن موضوع به این سوال فکر کنید

چه روی میداد اگر قادر بودید اولین و تنها تیم حاضر در یک لیگ ورزشی باشید؟

درست است.
خیلی راحت و بی دغدغه بازی می کردید و همواره برنده می شدید.

حال فرض کنید که کسب و کارتان اینگونه باشد… قطعا در این شرایط بجای رقابت با سایر حریفان، شما  تنها تولید کننده ی کالا یا خدمتی بصورت انحصاری بودید و قطعا این شما بودید که قوانین بازی را تعیین می کردید.

شاید گمان کنید این یک شرایط ايده آل و دور از دسترس باشد، ولی نمونه های زیادی از کاربرد این استراتژی در دنیای واقعی وجود دارند که این کار را کرده اند… بهترین آنها را در این مقاله میخوانید.

هدف استراتژی اقیانوس آبی دقیقا رسیدن به چنین شرایطی  است.
بر اساس این استرتژی شرکت ها و موسسات بهتر است بجای رقابت با سایر همتایان خود، بدنبال راه هایی برای ساختن و یافتن بازارهای بی رقیب باشند. بازارهایی که اغلب به ساخته شدن نیاز دارند تا پیدا شدن… اما چطور؟


مشاهده کامل این محتوا فقط برای اعضای ویژه پروژه سوخت جت امکانپذیر است

اعضای ویژه چه مزایای فوق العاده ای دریافت میکنند؟
اشتراک ویژه تان را در 5 ثانیه تهیه یا تمدید کنید

در همین زمینه، توصیه میشود نوشته های زیر را حتما بخوانید :

مقالات قبلی که منتشر شدند : مقالات بیشتر از این نویسنده

4 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :

  1. بهروز رجب پور می گوید

    با سلام و درود،من یک کار آفرین هستم و علاقه زیادی به مطالعه دارم،مقالات خوبی ارائه میکنید،در کل راضی کننده است.
    روزگارتون عالی

  2. Mehrzad Hejazi می گوید

    سلام، خوب بود ولی به نظرم بیشتر معرفی بود تا اینکه راهکار ارائه بده. لطفاً اگه مطالب تکمیلی راجع به این موضوع هست تو سایت قرار بدید.
    با سپاس.

  3. Rez می گوید

    دقیقا دنبال همین مطلب میگشتم که اینجا پیداش کردم

  4. نسیم محمدی می گوید

    استراتژی اقیانوس ابی واقعا عالیه

دیدگاه تان را ارسال کنید