مانند یک کامپیوتر فکر کنید (چطور بهترین تصمیم ها را در هر شرایطی بگیریم؟)

10

مانند یک کامپیوتر فکر کنید
چطور بهترین تصمیم ها را در هر شرایطی بگیریم؟

 

یکی از سخت ترین کارهای دنیا تصمیم گیری است، زیرا هنگام تصمیم گیری نه تنها با منطق بلکه با احساستان نیز باید وارد مذاکره شوید. برنده جایزه نوبل روانشناس بنام دنیل کانیمن متوجه کمبود یک روش اساسی در تصمیم گیری افسران ارشد وزارت دفاع آمریکا اوایل سال 1950 شد.
کانیمِن متوجه شده بود روند تصمیم گیری در تشخیص صلاحیت افراد داوطلب افسری نه تنها کارآمد نیست بلکه زمان ،پول و انرژی تصمیم گیرنده و سازمان را با اتخاذ تقریبا 97% تصمیم اشتباه هدر میدهد. اما در کمال تعجب، افسران ارشد این شیوه تصمیم گیری را به شدت قبول داشتند و به صحیح بودن آن باور قلبی داشتند.

کانیمن بعدها این تضاد را اثر توهم اعتبار نامید و به منظور خنثی کردن این اثر مخرب روشی را ابداع کرد تا افسران بتوانند با توجه به ملاک های مختلف تصمیم گیری بهترین گزینه را انتخاب کنند و بتوانند به انتخاب خود ایمان داشته باشند.

بعدها کانیمِن توانست این روش را تعمیم دهد و آنرا عمومی کند. او در کتابش “فکر کردن، سریع و آهسته” توانست به طرز خارق العاده ای استفاده از این شیوه تصمیم گیری را ساده سازی کند تا نه تنها افسران ارشد وزارت دفاع آمریکا بلکه افراد عادی در زندگی روزمره نیز از آن استفاده کنند.

کانیمِن با مطالعه علم کامپیوتر و ترکیب آن با علم روانشناسی توانست یک روش اصولی و تضمینی برای اتخاذ تصمیم های صحیح در هر شرایطی بدست آورد. روش کانیمِن نه تنها در تصمیمات روزمره میتواند به ما کمک کند،بلکه در تصمیمات سخت و دشوار تجاری نیز کاربرد دارد.

امروزه مدیران ارشد شرکت های بزرگ باید حتما روش کانیمن را فراگرفته باشند و آنرا به کارمندان خود آموزش دهند. شما نیز در این مقاله روش تصمیم گیری کانیمِن را میخوانید و از این به بعد قادر خواهید بود بهترین تصمیمات را در هر شرایطی اتخاذ کنید ، تصمیماتی مانند :

  • تصمیم گیری در مورد استخدام کارمند جدید
  • تصمیم گیری در مورد انتخاب شغل
  • تصمیم گیری در مورد ادامه ی مسیری که انتخاب کردید
  • تصمیم گیری در مورد روابط دوستانه و خانوادگی
  • تصمیم گیری در مورد همکاری های تجاری
  • تصمیم گیری در خرید
  • و …

روش کانیمِن بعد از گذشت بیش از نیم قرن هنوز اعتبار خود را حفظ کرده است و از بهترین روش های موجود تصمیم گیری صحیح و منطقی به حساب می آید :

چطور بهترین تصمیم ها را در هر شرایطی بگیریم؟
مانند یک کامپیوتر فکر کنید (روش تصمیم گیری کانیمِن) :

برای استفاده از روش تصمیم گیری کانیمِن در قدم اول :
باید چند ویژگی انتخاب کنید که پیش نیاز موفقیت در موقعیت مورد نظر است (برای مثال در مورد استخدام یک کارمند : دارای مهارت های ارتباطی، قابل اعتماد بودن، مسئولیت پذیر بودن و … – این موارد تا 6 عدد بهترین است + ویژگی های مشخص شده باید کاملا از هم تفکیک شده و مستقل باشند، طوری که بتوانید با پرسیدن یک سوال مشخص بفهمید مهارت مورد نظر در شخص وجود دارد یا خیر)

سپس، در قدم دوم


مشاهده کامل این محتوا فقط برای اعضای ویژه پروژه سوخت جت امکانپذیر است

اعضای ویژه چه مزایای فوق العاده ای دریافت میکنند؟
اشتراک ویژه تان را در 5 ثانیه تهیه یا تمدید کنید

 

مقالات قبلی که منتشر شدند : مقالات بیشتر از این نویسنده

10 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :

  1. Shahin Nabizadeh می گوید

    میشه ارتباط این داستان و روش ایشون رو که اقلا ۱.۵ ساعت طول میکشه به گفته خودشون رو با تصمیم گیری در ۶۰ ثانیه که جزو ۱۵ روش گوگل برای اتمام ۹۰ درصد کارها تا ظهر هست رو بگید؟

  2. Shahin Nabizadeh می گوید

    به نظرتون این یه روش ساده نیست؟که هر کسی تو زندگیش اصولا استفاده میکنه؟از قضا حس و احساس و اینکه تو چشماش نگاه کردم و . . . خیلی جاها خیلی معجزات عجیب در کار آفرینی یا دنیای اختراعات و غیره به بار آورده که مثالهای زیادی واسش هست.در ضمن با اینکه روش منطقی و معقولیه ولی مگه افسرهای سخت گیر ارتش اصولا از این گونه روشهای سخت گیرانه و منطقی و اصولی بیشتر استفاده نمیکردن واسه استخدام یا پذیرش سربازها یا هر موردی تا روشهای احساسی؟؟

  3. meysam0513 می گوید

    بد نبود ولي بيشتر توضيح ميداد بهتر ميشد

  4. samgfx می گوید

    بسیار ضعیف…:|

  5. nimnim می گوید

    اصلا کاربردی نبود .یکی یه چیزی شنیده اومده اینجا یادداشت کرده راجع به کانیمن.خوبه خودش در جریان نیست که از طرفش یه همچین متنی نقل شده که فقط تیترش جالبه .هیچ محتوایی نداره.

  6. Mohammad123 می گوید

    جالب و کاربردیه فقط نکته ایی که هست اینه که برای تهییه پرسشنامه استخدامی باید تجربه زیادی داشت و یکی دوبار نمیشه یک لیست سوال دقیق با نتیجه گیری دقیق ساخت

  7. ramezanshop می گوید

    عالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیعالی بود و همینطور کاربردیر

  8. amirhosein66 می گوید

    عالی بود و همینطور کاربردی
    فقط لطف کنید در نگارش متون از ویرگول هم استفاده کنید
    ممنون

  9. rashed24 می گوید

    با سلام
    مثالها با متن موجود اصلا در تطابق نبود . به طور مثال شما ذکر کردید که در قدم اول باید ویژگی های پیش نیاز برای موفقیت در موقعیت مورد نظر را مشخص نمایید ولی در مثال آخر شما سوالات را بر اساس اهداف و ارزشها بیان نموده اید نه ویژگی پیش نیاز برای موفقیت در شغل مورد نظر برای همنین خواننده گیج می شود . امیدوارم اصلاح بفرمایید.
    با تشکر

  10. azizkhani.ha می گوید

    فقط نینرش قشنگ بود.

دیدگاه تان را ارسال کنید