تکنیک های مذاکره : چرا باید همیشه شما پیشنهاد اول را بدهید؟

9

تکنیک های مذاکره : چرا باید همیشه شما پیشنهاد اول را بدهید؟

 

اگر فقط یکجا عصبانی شدن و نشان دادن آن میتواند به شما کمک کنید؛ در این تکنیک از مذاکره است : مرجع سازی !

 

اگر به حوزه مذاکره علاقه مند باشید و یا برای پیشبرد کارتان به آن احتیاج داشتید، احتمالا از تکنیک “اجازه بده اول طرف مقابلت قیمت بده …” آشنا هستید.

در این تکنیک شما هنگامی که وارد مذاکره میشوید؛ سعی میکنید از دادن قیمت طفره بروید تا زمانی که طرف مقابل طاقتش تمام شود و بخواهد جدی وارد مذاکره شود و قیمتی پیشنهاد دهد که مذاکره انجام شود. این تکنیک به شما میگوید اگر از آن استفاده کنید طرف مقابل احساس میکند شما تمایلی به ادامه مذاکره نداره بنابرین کف قیمت را به شما پیشنهاد میدهد و شما بدون کمترین مصرف انرژی بر سر مذاکره کمترین قیمت را از آن خود میکنید؛ اما اشتباه است !

دانشجویان دانشگاه هاروارد تصمیم گرفتند این تکنیک را بررسی کنند؛ آنها آزمایشی انجام دادند و قرار شد یکسری بازاریاب با یک سری از شرکت ها وارد مذاکره شوند (محیط آزمایش واقعی باشد.)

آنها نکته فوق العاده تاثیر گذاری یافتند که تابحال کمتر به آن توجه شده بود. فردی که اولین قیمت را پیشنهاد میدهد دارای قدرت بیشتری در مذاکره است !

آنها دریافتند که علت این واکنش اصل مرجع است…

شما بعد از خواندن یاد میگیرد :

  • اصل مرجع چیست؟ چطور میتوانیم از آن استفاده کنیم؟
  • چرا باید همیشه اولین قیمت را ما پیشنهاد بدیم؟
  • چرا لحن قیمت دادن ما مهم است؟
  • چطور از این اصل در فروشگاه ها به راحتی قیمت گذاری استفاده میکنند؟
  • با چه لحنی قیمت بدهیم که بیشترین تاثیر را بر روی طرف مقابل بگذارد؟ و …

 


مشاهده این محتوای اختصاصی فقط برای کاربران ویژه امکانپذیر است
  • ثبت نام اکانت جدید

    مدت اشتراک عضویت ویژه تان را انتخاب کنید :

    • یک ماهه
    • 20,000 تومان
    • 35 روز
    • 5 روز هدیه
    • سه ماهه
    • 49,000 تومان
    • 100 روز
    • 10 روز هدیه
    • شش ماهه
    • 89,000 تومان
    • 200 روز
    • 20 روز هدیه
    • یـک سالـه
    • 160,000 تومان
    • 390 روز
    • 25 روز هدیه

  • عضویت ویژه برای کاربران حرفه ای است :

    اعضای ویژه سوخت جت با تهیه حق اشتراک ماهیانه\سالیانه در کنار محتوایی که کاربران عادی رایگان دریافت میکنند، محتوایی بیشتر و اختصاصی تر دریافت میکنند مثلِ :
    • دانلود رایگان محصولات فروشگاه
      هر ماه حداقل یک پادکست به صورت رایگان برای اعضای ویژه قرار میگیرد – لینک
    • کلیپ خلاصه کتاب های پرفروش روز دنیا – لینک
      کتاب های پرفروش آمازون و نیویورک تایمز به زبان فارسی خلاصه شده و انیمیشین
    • سوخت جت هفتگی
       هر هفته تقریبا یک ویدیو یا فایل اختصاصی و سوپرایز – لینک
    • مقالات اختصاصی
      هر هفته سه مقاله ویژه در کنار 1000 مقاله آرشیو ـ لینک
    • فایل های ضمیمه دوره های صوتی
      (تمرین، کتاب و …) هر جلسه از سری دوره های #صفرتاصدویک – لینک
    • آرشیو پادکست های اختصاصی
      (بیش از 20 فایل صوتی اختصاصی) – لینک
    • تخفیفات ویژه فروشگاه
      برای خرید محصولات فروشگاه سوخت جت با قیمت استثنایی – لینک

  •  

    مقالات قبلی که منتشر شدند : مقالات بیشتر از این نویسنده

    9 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :

    1. mohammad_reza می گوید

      حدود 3 سال پیش که این مقاله رو خوندم، با خودم فکر کردم که چطور میشه ازش استفاده کرد. تجربه ای که استفاده از این تکنیک نصیب من کرده اینه که در صورت استفاده ی هوشمندانه و با فکر و تطبیق دادن این تکنیک با محیط و شرایط به احتمال زیاد به نتیجه میرسه هر چند ممکنه برخی مواقع هم در مذاکره موفق نباشه. اما در صورت پیگیری این شیوه در مذاکرات بعدی حتما به جواب میرسید.
      مثال: فرض کنید میخواید تاکسی بین شهری بگیرید. کافیه همزمان با این که مقصد رو اعلام میکنید قیمت مورد نظر خودتون هم اعلام کنید» تهران میرم 10 هزار تومن میدم! اجازه نباید داد طرف مقابل صحبت کنه. به همین شیوه با یه مقدار فکر میشه سناریویی طراحی کرد که در موارد دیگه از این تکنیک استفاده کرد.

      1. مدیریت وبسایت کارآفرینان جوان می گوید

        با سلام و تشکر از شرکت در طرح هم افزایی دیدگاه هایی؛ طبق این طرح یک روز به اشتراک سوخت جت شما اضافه شد.

    2. Shahram Vafaee می گوید

      بیشتر مشتریان یاد گرفته اند که با توجه به شرایط کنونی بازار و رقابت های غیر اخلاقی و غیر حرفه‌ای برخی فروشندگان حتی درخواست خرید زیر قیمت خرید عمده را دارند و تنها به سود خود فکر میکنند. (برنده بازنده )و ادعا میکنند مغازه های دیگر کمتر از این قیمت داده اند. برای شخصی مثل من با ویژگی های خاص اخلاقی (به همه اعتماد میکنم و زودباور هستم و تازه وارد بازار شده ام )درک این موضوع سخت است. چگونه می توانم در چنین بازاری موفق شوم؟ کار من در زمینه موبایل و خدمات آن است. سپاس

      1. مدیریت وبسایت کارآفرینان جوان می گوید

        دوست عزیز شما باید به محصول و خدمات خودتان ایمان داشته باشید و آنقدر سطح کیفیت خدمات تان بالا باشد که نیاز به رقابت با رقبا را نداشته باشید. توصیه میکنیم کتاب «مزیت یا نابودی» را حتما بخوانید.

    3. Mohammad123 می گوید

      واقعا درسته این مقاله
      اگه اجازه بدیم مشتری اول قیمت بده در صورتی که قیمت پایین بده ارزش جنس ما رو پایین میاره و باعث ضعف ما میشه

    4. javad_r_85 می گوید

      البته هیشه اینطور نیست زمانی باید اول پیشنهاد قیمت بدیم که طرف از محصول ما آگاهی نداشته باشه و تو این زمینه بی اطلاع باشد. اما اگر طرف تویاون زمینه دارای آگاهی باشه باید بزاریم اول طرف پیشنهاد بده . استاد مذاکره آقای شعبانعلی در وب سایتش یک ویدیو را به این موضوع تخصیص داده.

    5. salame می گوید

      به نظرم اگر همون اول ارزش محصول رو (مثلا با تست کردن) تو ذهنش مصرف کننده بالا ببریم و در نهایت از خودش بخوایم که قیمت بده اون موقع هست ک حرف خودشو دیگه نمیتونه پس بگیره.
      البته این تکنیک توی فروش مستقیم خیلی کار ساز هست.
      لطفا نظرتون رو ایمیل کنید
      [email protected]

      1. Admin می گوید

        مشتری اگر از محصول و ارزش آن آگاه باشد نهایت قیمتی که در بازار عرف است را پیشنهاد میدهد.

    6. maryamkeshavarz می گوید

      عالی بود مررسی (y)

    دیدگاه تان را ارسال کنید

    دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

    ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

    **‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**