راهکارهای ساده برای بهبود عملکرد ذهن و تقویت حافظه

0

افراد حرفه ای حافظه خوبی دارند…
آنها به کمک حافظه و عملکرد ذهنی بالایشان میتوانند خیلی سریع به خاطر بیاورند، تحلیل کنند و اطلاعات را همانطور که لازم دارند در اختیار داشته باشند.

اما افراد غیر حرفه ای، حافظه خوبی ندارند !
معمولا چیزها را فراموش میکنند، بیش از حد لازم به خودشان یادآوری میکنند و نمیتوانند به صورت ذهنی عملکرد خوبی در کارشان داشته باشند. اگر میخواهید جز دسته اول یعنی قشر حرفه ای باشید؛

در این مقاله 6 راهکار ساده ای که به شما کمک میکند حافظه تان را تقویت کنید و عملکرد ذهنی تان را بهبود ببخشید را به شما میخواهیم معرفی کنیم :

 

راهکار شماره یک | مراقبه کنید
تا به امروز هر آزمایشی به منظور سنجش نتیجه مثبت مراقبه بر روی حافظه انجام شده، نتیجه مثبتی داشته. مراقبه نه تنها تمرکز، حضور ذهن و خلاقیت شما را افزایش میدهد بلکه باعث تقویت حافظه شما نیز میشود.

افرادی که به صورت منظم مراقبه میکنند معمولا آرامش ذهنی بهتری دارند و میتوانند خیلی راحت چیزهای جدیدی یادبگیرند. به قول یک راهب هندی «مدیتیشین و مراقبه شروعی سخت و خسته کننده دارد اما اگر به آن عادت کنید تا آخر عمرتان از این موهبت و آرامشی که توسط آن بدست می آورید، شکرگزار خواهید بود.»

اگر در مورد مدیتیشین میخواهید بیشتر مطالعه کنید، قبلا این مقاله را منتشر کردیم.

 

 

راهکار شماره دو | تمرینِ به خاطر سپردن اطلاعات جدید
شما وقتی میخواهید ورزش کنید، ابتدا عضله هایتان را کش و قوس میدهید، بدن تان را گرم میکنید و سپس شروع به ورزش میکنید…

همین مورد برای حافظه نیز صادق است؛ باید ذهن تان را گرم کنید !
هر روز یک چیز جدید برای به خاطر سپردن در برنامه روزانه تان داشته باشید؛ یک آهنگ، یک متن، یک گفته یا هرچیزی که دوست دارید. مهم نیست چه چیزی باشد، فقط قرار است آنرا به حافظه تان بسپارید د و پس از چند ساعت آنرا به خاطر بیاورید.
این تمرین ساده شاید به نظر مضحک بیاید اما تاثیر عمیقی بر روی عملکرد ذهنی تان میگذارد.

 

توماس ادیسون
توماس ادیسون

 

راهکار شماره سه | یک کار جدید را تکرار کنید
وقتی شما یک کار جدیدی شروع میکنید به انجامش که تا به حال انجام ندادید، ذهن شما شاهراه های نورونی جدید در حافظه تان ایجاد میکند که از انحطاط و زوال حافظه دور نگه میدارد.

اگر میخواهید همیشه یک حافظه شاداب و آماده به کار داشته باشید، کارهای جدیدی انجام بدید؛ مثلا اگر همیشه با دست راست مسواک میزدید، با دست چپ اینکار را بکنید یا از مسیر جدیدی راه برگشت به خانه تان را انتخاب کنید.

 

 

راهکار شماره چهار | مهارت جدیدی یادبگیرید
یکی از چیزهای جالبی که درباره حافظه کشف شده، عملکرد آن در زمانی است که انسان مشغول و غرقِ در کاری است که دوست دارد و درحال یادگیری مهارت جدیدی است.

اگر شما ساز می نوازید، شروع کنید به نواختن و نت های جدیدی یادبگیرید؛ این کار باعث میشود سیستم حافظه شما تقویت شود، استرس از بدن شما دفع شود و حافظه شما در بهترین وضعیت خودش قرار بگیرد.

زیرا مهارت جدید نیاز به تمرکز دارد و تمرکز کردن خود به خود باعث بهبود عملکرد ذهن و تمرکز میشود.

 

 

 

راهکار شماره پنج |  حواس پنجگانه تان درگیر حافظه کنید
هرآنچه را که میخواهید به خاطر بسپارید، به کمک احساسات و حواس پنج گانه تان میتوانید در حافظه تان آنها را جاودانه کنید.

شما اگر حافظه تصویری خوبی دارید، با تکرار آنچه میخواهید به خاطر بسپارید و کمک گرفتن از حافظه شنیداری تان، محتوای مربوط را میتوانید خیلی بهتر و عمیق تر در حافظه تان ثبت کنید.
برای مثال، اگر میتوانید با نوشتن، چیزها را حفظ کنید؛ سعی کنید تصویر آنها را نیز در ذهن تان مجسم کنید و چندین بار محتوای مورد نظر را با صدای بلند تکرار کنید.
با این کار عمق داده های شما در ذهن تان عمیق تر و فراخوان آنها توسط حافظه تان سریع تر میشود.

 

 

راهکار شماره شش | اجتماعی باشید
تحقیقات نشان داده (قبلا هم در این فایل صوتی شنیدید) که هرچقدر با افراد زیادی در زندگی سروکار داشته باشید، آدم های جدیدی بشناسید و معاشرت کنید به همان اندازه حافظه شما قدرتمند باقی خواهد ماند.

اجتماعی بودن و معاشرت کردن با افراد جدید باعث میشود به اصطلاح ذهن شما روغن کاری شود و کارکرد آن بهتر شود.

 

در همین زمینه، نوشته های زیر را حتما بخوانید :

 

 

مقالات قبلی که منتشر شدند : مقالات بیشتر از این نویسنده

دیدگاه تان را ارسال کنید