سلاح های مخوف (اما ممنوعه) بازاریابی

3

 

شما میتوانید به یک اسکیمو یخچال بفروشید،
اما مطمئن باشید در صورت موفقیت شما یک فروشنده حرفه ای نخواهید بود…
این یکی از جنجالی ترین گفته های سِت گادین (Seth Godin) نویسنده و استاد بنام بازاریابی دنیا است یکبار برای همیشه مهر ابطالِ بر روی مثال معروف در دنیای بازاریابی زد.

سوال اینجاست :
آیا نباید به یک اسکیمو یخچال فروخت؟ و یا نباید به هر قیمتی یخچال فروخت؟

در دنیای کسب و کار، فروشندگان مخصوصا در دوران رکود، دست به هرکاری برای افزایش فروش خود میزنند، زیرا آنها تصور میکنند افزایش فروش یعنی افزایش سود و افزایش سود یعنی پیشرفت، در صورتی که اصلا اینطور نیست.

در کسب و کار، سود مهم است، همه مان این را میدانیم، در کسب و کاری که جریان مالی ضعیف باشد، آن کسب و کار در حال دست و پنجه نرم کردن با مرگ است. در واقع پول در کسب و کار، نقش خون در بدن انسان را بازی میکند.

اما سود به چه قیمتی؟
پیتر دراکر، پدر علم بازاریابی، بازاریابی را به زبان ساده چنین تعریف میکند :

بازاریابی یعنی پیدا کردن نیاز مشتری، تولید محصولی برای رفع نیاز مشتری، تا مشتری آنرا خودش از شما بخواهد بخرد.”

شما اگر محصول مورد نیاز مشتری را بتوانید تولید کنید، مشتری خودش از شما خواهد خرید، دیگر نیازی به فــروش نخواهد بود. ساده بود، نه؟ متاسفانه خیر…

زیرا مشتری معمولا نیازش را خودش هم اکثر اوقات دقیقا نمیداند چیست !
اکثر اوقات نیازش را به طریق مختلفی رفع میکند که خودش اصلا تا قبل از آن به آن فکر هم نکرده بود…

و خبر خوب اینکه، اگر شما بتوانید نیاز درونی و واقعی مشتری را درک کنید، نه تنها شما بلکه مشتری تان هم سود خواهد برد و از شما تا آخر عمرش ممنون خواهد بود.

برای مثال؛
تصور کنید چندین سال بود شما یک راه طولانی را برای خرید نان تا نانوایی را طی میکردید، اگر فردا یک نانوایی سر کوچه تان افتتاح شود، او نیاز شما را یعنی (مصرف بهینه زمان) را رفع کرده و شما هم خیلی ساده فقط با خرید از او حتی با قیمت بالاتر نیازش را یعنی (سود مالی) را رفع میکنید.

ولی مشکل از زمانی شروع میشود که فروشنده ها و بازاریابان این نکته را درک نمیکنند و یا نمیخواهند درک کنند و برای فروش، دست به هرکاری میزنند… حتی شرکت های بزرگ حال حاضر دنیا.

در دنیای بازاریابی، بازاریابان در طول دوره های مختلف شروع به استفاده از تکنیک های فروشی کرده اند که شاید خودشان در مرحله اول سود برده اند (فروش یخچال به اسکیمو) اما قطعا سود کوتاه مدت را به سود بلند مدت (بازگشت مشتری و معرفی فروشنده به دوستان) را قربانی یکبار فروش خود کرده اند.

شما در این مقاله قرار است با 3 سلاح مخوف (اما ممنوعه) بازاریابی آشنا شوید.
نکته مهم در مورد این 3 سلاح این است که اگر شما هم از آنها استفاده کنید، مطمئن شوید بلافاصله سود خواهید کرد… مطمئن شوید.

اما یادتان باشد، سود شما آنی و کوتاه مدت خواهد بود و در بلند مدت قطعا به ضرر شما خواهند بود.
پس اگر؛

  • صاحب کسب و کاری هستید و در حال تولید و فروش محصولتان هستید
  • فروشنده هستید و میخواهید فروش تان را افزایش دهید
  • بازاریاب هستید و میخواهید مشتریانتان به شما وفادار بمانند

باید با این 3 سلاح مخوف بازاریابی آشنا شوید… و اگر از آنها استفاده میکنید، بلافاصله دست نگه دارید و برای همیشه آنها را کنار بگذارید.

در ضمن،
هر زمانی هر شرکت یا فروشنده ای را دیدید که از این 3 سلاح مخوف بازاریابی استفاده میکند، مطمئن باشید در حال پایان عمر فروش خود است.

سلاح های مخوف (اما ممنوعه) بازاریابی :
هرکدام از این 3 سلاح، همانطور که خواندید اگر استفاده کنید در کوتاه مدت شاید سود زیادی نصیبتان شود، اما در بلند مدت قطعا ضرر خواهید کرد…

سلاح شماره 1 | رگبارِ نارنجی


مشاهده کامل این محتوا فقط برای اعضای ویژه پروژه سوخت جت امکانپذیر است

اعضای ویژه چه مزایای فوق العاده ای دریافت میکنند؟
اشتراک ویژه تان را در 5 ثانیه تهیه یا تمدید کنید

 

مقالات قبلی که منتشر شدند : مقالات بیشتر از این نویسنده

3 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :

  1. بهنام آزادگویان می گوید

    نصیب نه نسیب. یه ویراستار تو تیمتون داشته باشید بد نیستا!

  2. morteza7204 می گوید

    نشد که !
    این مقاله عکس نوشته دوم نداشت !
    اخه چرا ؟!

  3. m.talebian می گوید

    سلام، میشه برای مقاله هاتون منبع بدین؟ من یک پروژه راجع به فریبهای بازاریابی و تبلیغات دارم میتونیئ چند تا منبع بهم معرفی کنید؟ ممنونم

دیدگاه تان را ارسال کنید