صحبت کردن با تلفن به شیوه حرفه ای ها

6

در خانه یا دفتر کارتان به احتمال زیاد حداقل یک دستگاه تلفن ثابت دارید. این دستگاه تلفن ساده فقط و تنها زمانی ارزش دارد که از آن استفاده کنید؛ وگرنه فقط یک تکه پلاستیک و فلز است…

تلفن ابزار قدرتمندی است.
از زمان اختراع آن توسط گراهام بل، سال های زیادی میگذرد اما همچنان ارزش زیادی دارد (مجددا… اگر از آن استفاده کنید !)

شاید از آن تیپ افرادی باشید که با تلفن راحت نباشید و ترجیح دهید حضوری با افراد صحبت کنید. از شماره گرفتن و پرسیدن سوال بدون هیچ دلیل منطقی بیم داشته باشید و سعی کنید این کار را به افراد دیگر واگذار کنید و یا اصلا پشت تلفن هنگام صحبت کردن اوضاع شرایط از دستتان خارج شود و توانایی کنترل آنرا نداشته باشید.

به هر حال؛
شما برای موفقیت در کار و زندگی باید یکبار و برای همیشه یاد بگیرید چطور به شیوه درست از این ابزار قدرتمند استفاده کنید.

شما میتوانید همانند خیلی های دیگر از این ابزار دور شوید. اما یادتان باشد، همزمان در حال دور شدن از فرصت های بیشماری نیز هستید… شما با تلفن قابلیت ها و فرصت هایی را میتوانید بدست بیاورید که شاید تا به امروز فکرش را هم نکرده باشید؛
زیرا با یک تماس کوچک میتوانید (البته بعد از خواندن این مطلب) یاد بگیرید چطور محصولی را بفروشید، بخرید، قرار ملاقات بگذارید و یا اصلا اطلاعات فوق العاده زیادی از هرآنچه که میخواهید بدست آورید.

خوشبختانه، آداب و رفتار استفاده از تلفن به صورت کاربردی مهارتی است که قابل یادگیری است و به هیچ عنوان ذاتی نیست (!)

شما در این مقاله مهارت های زیر را بدست خواهید آورد :

  • چطور با هرکسی از پشت تلفن صحبت کنیم؟
  • چطور یاد بگیریم با تلفن صحبت کنیم و اشتباهاتمان را جبران کنیم؟
  • سکوت مطلق چرا بهترین تکنیک در استفاده از تلفن است؟
  • چطور صحبت کنیم تا گفته هایمان متقاعد کننده تر باشد؟
  • چطور با یک فرد فروشنده صحبت کنیم؟ یا با خریدار؟
  • و …

 

اولین ویژگی حرفه ای ها | تمرین کنید
اولین و بهترین کاری که برای ارتقاء مهارت صحبت با تلفن نیاز دارید تمرین صحبت کردن پای تلفن است.

اگر زیاد در صحبت کردن پشت تلفن مهارت نداشته باشید احتمال اینکه از صحبت های تلفنی طفره بروید و بخواهید از طریق پیامک و یا ایمیل به کارهایتان برسید زیاد است. چیزی که مهم است اینه : اصلا مهم نیست اگه یک فرد آماتور به نظر برسید.

شما باید برای یادگیری، تمرین کنید؛
هر مهارت دیگری هم بخواهید بلد باشید، یاد بگیرید تمرین کنید.
در اوایل یادگیری شما آماتور هستید و ویژگی این مرحله این است که فرد آماتور اشتباهات زیادی مرتکب میشود و اصلا جای شرمندگی وجود ندارد، شما آماتور هستید.

از امروز تا میتوانید زنگ بزنید، حتی اگر دوستتان در دفترتان در اتاق کناری تان است زنگ بزنید و صحبت کنید و اشتباه کنید… تا میتوانید اشتباه کنید و یاد بگیرید (قبلا ایــنجـــا خواندید که یکی از راه های موفقیت، زیاد اشتباه کردن است) از اشتباه کردن نترسید، از آماتور به نظر رسیدن هم نترسید.

شما یک روزی باید شروع کنید و اون روز، امروز و همین الان است.

 

زیگ زیگلار
زیگ زیگلار

 

دومین ویژگی حرفه ای ها | یاد بگیرید چطور با سکوت مطلق کار کنید
سکوت کردن پشت تلفن چند حُسن مهم دارد

1) شما کمتر حرف میزنید و بیشتر گوش میدهید
2) شما کمتر حرف میزنید و کمتر اشتباه میکنید
3) شما کمتر حرف میزنید و طرف مقابل کمتر از اتفاقاتی که در درون شما می افتد با خبر میشود

اگر هنگام صحبت با شخص مهمی دست پاچه شدید، اشکالی ندارد و طبیعی است. بهترین کاری که میتوانید انجام بدید این است که سکوت های بیشتری در طول مکالمه داشته باشید.

با این کار طرف مقابل لحن و تن صدایتان را کمتر میشوند و کمتر این آشفتگی را احساس خواهد کرد

در عوض احساس احترام بیشتری نسبت به شما خواهد داشت زیرا شما به سخنانش گوش میدهید، احترام گذاشتید و او این احترام را جبران خواهد کرد. برای مثال اگر در حال مذاکره بر سر قیمتی هستید، سکوت کردن آن هم از نوع مطلق ابزار فوق العاده قدرتمندی است برای تمایل کمتری به معامله نشان دادن و قیمت کمتری پیشنهاد دادن…

اگر میخواهید در مورد قدرت شگفت انگیز سکوت مطلع شوید، توصیه اکید میکنیم این نوشته را بخوانید.

در طول سکوت مطلق تلفنی (و یا ملاقات های رودرو) فردی که سکوت را اول میشکند، فرد ضعیف تر و مشتاق معامله است. یادبگیرید از سکوت کردن در صحبت هایتان هم استفاده کنید، مهارت مهمی در مذاکره است.

 

سومین ویژگی حرفه ای ها | خوب صحبت کنید
یکی از مهارت های دیگر قدرت بیان است.

شما باید هنکام مکالمه شفاف؛ رسا و حرفه ای صحبت کنید. برای این منظور (این مقاله را بخوانید) ابتدا مطمئن شوید آرام و شمرده دارید صحبت میکنید که نشان دهنده دقت و اعتماد به نفس است و در قدم بعدی از صدای بم تری استفاده کنید.

گام بعدی از نقاط توقف استفاده کنید. در لابلای صحبت هایتان هنگامی که جمله تان تمام شد مکس کنید و گام آخر زبان بدن است.

در هنگام گفتگوی تلفنی ؛به صندلی تان تکیه دهید؛ آرنج ها از بدن فاصله داشته باشد و بدنتان حجم گرفته باشد. شما با این شیوه به مغزتان تلقین میکنید فرد قدرتمندی هستید و البته لبخند فراموش نشود.

آرام -> صدای بم -> مکس -> زبان بدن

 

چهارمین ویژگی حرفه ای ها | دوستانه صحبت کنید
صحبت کردن پشت تلفن سعی کنید خیلی دوستانه و در عین حال با ادب صحبت کنید.

این نکته به معنی آن است که اگر صحبت هایتان به نتیجه هم نرسید؛ فرد مقابل نخواهد تلفن را قطع کند و احساس کند با یک دوست, مشاور و حامی در حال صحبت است.

دوستانه به معنی شوخی کردن با طرف مقابل نیست. زیرا شما فرد پشت تلفن را نمی شناسید و با فردی که نمیشناسید شوخی کردن ریسک است !

دوستانه به معنی آن است که ادبی و لفظ قلم صحبت نکنید, راحت باشید.

 

پنجمین ویژگی حرفه ای ها | لبخند قبل از تلفن
نکته آخر فوق العاده جالب و قدرتمند است

قبل از آنکه طرق مقابل گوشی تلفن را بردارد و تلفن در حال زنگ خوردن است یک لبخند از ته دل (حتی زورکی) بزنید و تا برداشتن گوشی طرف مقابل نگه دارید و معجزه رخ خواهد داد.

بدون آنکه اصلا متوجه شوید ,روحیه, عزت نفس ,اعتماد به نفس شما بالا میرود با این کار و به خوبی طرف مقابل این نکته را میفهمد و به آن واکنش نشان میدهد.

شما با لبخند زدن چند نکته را در حال تلقین هستید : من خودم را دوست دارم / من خوشحالم / من از شرایطم راضی هستم
این یعنی اگر طرف مقابل بی احترامی کرد کل روزتان خراب نمیشود
این یعنی اگر خواستید به طرف مقابل پیشنهاد فروش یا خدماتی بدهید کاملا مشتاق باشید
این یعنی اگر طرف مقابل خواست قیمتی دهد و وارد مذاکره شود شما اعتماد به نفس بالایی برای نشان دادن عدم تمایل داشته باشید.

 

 

شما از چه نکاتی استفاده میکنید؟ در قسمت کامنت ها بنویسید

 

راستی،

  • اگر مخواهید بدانید چطور لباس بپوشید تا موفق شوید، این مقاله را بخوانید
  • اگر میخواهید بدانید اتیکت یا کلاس کاری چیست و چطور آنرا بدست آورید، این مقاله را بخوانید

برای دانلود قسمت اول این دوره بر روی عکس کلیک کنید

مقالات قبلی که منتشر شدند : مقالات بیشتر از این نویسنده

6 نفر دیدگاه شان را با ما در میان گذاشتید، نفر بعدی شما هستید :

  1. مشایخ می گوید

    سلام
    ممنون از مقاله مفید شما
    دید های جالبی در مقاله داشتید
    مثلا تکنیک لبخند

  2. سودابه بازرگان می گوید

    قبلا تشکرهامو ویژه ازتون کردم بنابراین سریع میرم سر اصل مطلب به نظرم ضعیف ترین مطلبی بود که در سایتتون وجود داره.

  3. Mohammad123 می گوید

    نکته مهمی که در این مقاله عنوان نشد این است که حس شما در هنگام مکالمه تلفنی انتقال می یابد پس مواظب حستان باشید

  4. rezasafar می گوید

    تهیه نقشه قبل از مکالمه تا به دست آوردن یک نقشه کامل

  5. amirpooyan می گوید

    یاد داشت برداری از صحبت های هر دو طرف موقع مکالمه.

    1. Admin می گوید

      یکی از قوی ترین تکنیک ها : نکته برداری

      ممنون از یادآوریت

دیدگاه تان را ارسال کنید

دیدگاه تان را با ما در میان بگذارید...

ما به دیدگاه شما احتیاج داریم؛ پس بیایید دیدگاه و نقطه نظرات مان را با همدیگر به اشتراک بگذاریم تا یک اجتماع موفق از افکار برنده با همدیگر بسازیم.

**‌به ازای هر یک دیدگاه سازنده، یک روز اشتراک رایگان پروژه سوخت جت دریافت کنید**