• info@12ceo.ir
  • ایران - تهران - دفتر سایت مدیر عامل

آنچه باید درباره اسپیسر و انواع آن بدانید

اسپیسر چیست؟

اسپیسر یعنی فاصله گذار، از آن برای به وجود آوردن فاصله ما بین میلگرد ها و بتن استفاده می کنند. این محصول در سایزهای مختلف تولید و عرضه می شود و به عنوان پوشش میلگرد ها جهت ممانعت از زنگ زدگی مورد استفاده قرار می گیرد. از این محصول در سد و تونل سازی هم استفاده می شود، با استفاده از آن کیفیت و سرعت ساخت سازه افزایش پیدا می کند. در این مقاله در مورد انواع اسپیسر و کاربردها و ویژگی های آنها اطلاعاتی آورده شده است.

اسپیسر
اسپیسر

ویژگی های اسپیسر

همانطور که در بالا بیان کردیم اسپیسر برای محافظت از میلگرد ها در مقابل خوردگی و سایش مورد استفاده قرار می گیرد. آنها را با مواد پلاستیک، بتن یا فلز‌ می سازند. در بین انواع مختلف این محصول می توان به مدل پلاستیکی آن اشاره نمود که مقاومت و ماندگاری بالاتری نسبت به سایر نمونه ها دارد. با وجود ویژگی های مختلف این محصول کاربرد های متفاوتی هم دارد. بعضی از این ویژگی ها عبارتند از:

۱– جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل میلگرد ها.

۲– نصب ساده و دسترسی سریع به آنها.

۳– داشتن سایزهای مختلف.

۴– برخورداری از قیمت مناسب.

 

انواع مدل ها از نظر جنس

اسپیسر ها با توجه به جنس مواد اولیه آنها به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از:

۱– جنس بتنی:

این جنس از قطعه دارای مقاومت زیادی است و از آسیب رسیدن به بتن جلوگیری می کند. قیمت این محصول نسبت به سایر نمونه ها بالا تر می باشد. این نوع از محصول را جهت پوشش دادن به میلگرد ها در پی ساختمان، دیوارها، دال ها و… مورد استفاده قرار می دهند. ضریب حرارتی آن با بتن یکسان می باشد.

۲– جنس فلزی:

این اسپیسر هم دارای مقاومت فشاری زیادی می باشد، ولی باید در نحوه طراحی آن خیلی دقت نمود. از این نوع محصول به عنوان میلگرد خم کاری شده و مفتول استفاده می شود.

۳– جنس پلاستیکی:

اسپیسر پلاستیکی مقاومت زیادی ندارد و دارای ضریب حرارتی متفاوت با بتن می باشد. از نظر قیمت از سایر مدل ها ارزان تر است و متقاضیان بیشتری دارد. از این مدل پلاستیکی در ساختن سازه های بتنی استفاده می شود و در صنعت ساختمان سازی نقش پر رنگی دارد‌.

با توجه به نظر پیمانکار و میزان باری که روی سازه قرار می گیرد و همچنین نوع سازه در حال ساخت، باید از اسپیسر هایی با جنس و ابعاد مختلف استفاده نمود. در بین تمام مدل ها نوع پلاستیکی از همه محبوب تر می باشد. در ادامه مقاله به ارائه توضیحاتی در مورد نوع پلاستیکی آن خواهیم پرداخت.

اسپیسر پلاستیکی
اسپیسر پلاستیکی

اسپیسر پلاستیکی چیست؟

اسپیسر پلاستیکی از بهترین محصولات جهت ثابت نگه داشتن میلگرد ها می باشد. این قطعه تحمل بار را ندارد و در کل مقاومت زیادی در مقابل فشار بار از خود نشان نمی دهد. این قطعه به بتن آمیخته و سازگار نمی شود. قطعه پلاستیکی به خاطر ضریب حرارتی متفاوت با بتن احتمال ذوب شدن دارد و احتمال انبساط و انقباض مداوم آن هم وجود دارد. این مدل به خاطر هزینه کم، نصب سریع و ساده بسیار به صرفه می باشد و در کشور ما از این نوع محصول بیشتر استقبال شده است.

 

انواع اسپیسر پلاستیکی

مدل پلاستیکی این محصول از نظر سایز، محل قرارگیری، فرمت و پوشش بتنی به چندین مدل تقسیم می شود که عبارتند از:

۱– اسپیسر سطوح افقی:

اسپیسرهای افقی انواع مختلفی دارند که در ادامه آنها را معرفی می نماییم.

مدل هارد فیکس:

از این نوع در سطوح افقی و کف های متراکم استفاده می شود. وزن این قطعه بالا بوده و بسیار پرکاربرد است، در تیرها، فونداسیون و…  مورد استفاده قرار می گیرد. ۳۵۰ کیلو وزن را تحمل می‌ کند و میلگرد ۱۰ تا ۳۲ میلیمتری را جای می دهد.

مدل ماکس فیکس:

این مدل اسپیسر متوسط یا نیمه سنگین است. این قطعه را در پوترها، کف های با وزن متوسط و… به کار می گیرند. این محصول میلگرد ۸ تا ۲۰ را در خود جای می دهد و باری با وزن ۱۸۰ کیلو را تحمل می نماید.

مدل مینی فیکس:

این نوع اسپیسر را برای سقف های بافته شده، سقف های کامپوزیت و قطعات پیش ساخته بتنی و… مورد استفاده قرار می دهند. این قطعه میلگرد های ۶ تا ۱۸ را در خود جای داده و باری با وزن ۳۵ کیلو را تحمل می کند‌.

۲– اسپیسر سطوح عمودی:

در این قسمت از مقاله انواع اسپیسر مخصوص سطوح عمودی را معرفی خواهیم کرد، که عبارتند از:

مدل ویل فیکس:

این اسپیسر با نام های گرد یا خورشیدی هم شناخته شده است. از آن برای دیوارها، ستون و مقاطع استفاده می کنند. این محصول دارای قفل کنی بسیار قوی می باشد.

مدل ویلسان:

از این نوع برای سطوح با وزن متوسط استفاده می کنند. از این محصول در ستون ها، مقاطع مدور، دیوارها، بتن های پیش ساخته و… استفاده می شود. این قطعه میلگرد ۸ تا ۱۲ میلیمتری را در خود جای می دهد.

مدل کیج فیکس:

اسپیسر کیج فیکس برای شمع بندی های شبکه ای یا ستونی مورد استفاده قرار می گیرد. از این محصول در قالب های لغزنده، سازه های دریایی، پایه پل ها و… استفاده می شود. این قطعه قابلیت نگهداری میلگرد های ۸ تا ۱۴ میلیمتری را دارد.

اسپیسر بتنی
اسپیسر بتنی

انتخاب و خرید 

برای انتخاب و خرید اسپیسر باید حتماً به فروشگاه ها و نمایندگی های معتبر مراجعه کنید. قبل از خرید باید درباره نوع قطعه ای که می خواهید سفارش دهید با پیمانکار سازه مشورت کنید. اگر خرید عمده بخواهید انجام دهید که مطمئنا با قیمت مناسب تری برخورد خواهید کرد. از فروشگاه‌های معتبر که می توانید با خیال راحت خرید خود را از آنها انجام دهید، می توان فروشگاه یکتاالکترونیک را نام برد. این فروشگاه از قدیمی ترین و با سابقه ترین فروشگاه های اینترنتی می باشد، بیشتر از یک دهه است که در عرضه و فروش قطعات الکترونیک فعالیت می کند. این فروشگاه تمام قطعات خود را با تضمین اصالت و سلامت کالا به فروش می رساند. با ورود به سایت این فروشگاه می توانید تمام قطعاتی که نیاز دارید را با مشاهده قیمت و سایر خصوصیات انتخاب و اقدام به خرید کنید. سفارشات در کمترین زمان ممکن به دست خریداران خواهد رسید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *