• info@12ceo.ir
  • ایران - تهران - دفتر سایت مدیر عامل

ثبت نام در سامانه ثنا چگونه است؟ | راهنمای سریع ثنا

راهنمای مقاله

Toggle

  • ابلاغ الکترونیکی به چه معناست؟
    • سامانه ثنا چیست؟
    • چرا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟
    • سامانه الکترونیکی ثنا چه مزایایی دارد؟
    • راه‌اندازی سامانه ثنا چه اهدافی به دنبال داشت؟
    • ثبت نام سامانه ثنا در منزل امکان پذیر است؟
  • نحوه ثبت نام در سامانه ثنا
    • نصب نرم افزار ثنا بر روی تلفن همراه
    • سوالات متداول
      • چرا قوه قضاییه به فکر راه اندازی سامانه الکترونیکی ثنا افتاد؟
      • ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه ابلاغ قضایی ثنا چگونه است؟
      • چگونه می‌توان وارد سامانه ابلاغ قضایی ثنا شد؟
      • همه افرادی که پرونده دارند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند؟
      • آیا کسی که به عنوان شاهد به مراجع قضایی مراجعه می‌کند باید کد ثنا داشته باشد؟

با ثبت نام در سامانه ثنا پس از پیدایش آن تفاوتی میان زمان حال و زمان‌های نه چندان دور که افراد برای آن که بتوانند کارهای قضایی و حقوقی خود را انجام داده و پیگیری کنند، مجبور بودند مدت زمان زیادی را در دفتر دادگاه‌ها بگذرانند و با افراد زیادی سر و کله بزنند، پدید آمده است.

همانطور که زمان گذشت و تکنولوژی به میزان زیادی پیشرفت کرد، قوه قضاییه نیز به این فکر افتاد که باید خدمات خود را غیرحضوری کند.

این روزها بسیاری از خدمات قوه قضاییه به صورت غیرحضوری قابل انجام است و افراد دیگر لازم نیست برای هر کاری به دادگاه مراجعه کنند.

یکی از خدماتی که قوه قضاییه آن را غیرحضوری کرد ابلاغ اخطاریه‌ها و احضاریه‌ها است. به این صورت که دیگر نامه‌رسان برای افراد برگه‌ای با عنوان احضاریه یا اخطاریه درب منزل نمی‌برد و این کار از طریق یک سامانه و به صورت آنلاین انجام می‌گیرد.

این سامانه که وظیفه ابلاغ را دارد ثنا نامیده می‌شود. اما از آنجایی که ابلاغ امر مهمی است و حساسیت زیادی دارد لازم است که افراد در این سامانه احراز هویت شوند تا جلوی سوءاستفاده‌ها از این طریق گرفته شود. این سامانه می‌تواند افراد را اعتبار سنجی کند و خدمات غیرحضوری را به افراد احراز هویت شده ارائه دهد.

نوشته های مشابه

  • ثبت نام در سامانه ثنا چگونه است؟ | راهنمای سریع ثنا ۱۴۰۱/۰۳/۲۴

درحقیقت می‌توان چنین گفت که راه‌اندازی و ایجاد سامانه عدل ایران یا همان سامانه ثنا، یکی از موفق‌ترین و مهم‌ترین طرح‌هایی بود که از سوی قوه قضاییه به مرحله اجرا گذاشته شد و خوشبختانه اجرای آن نیز موفقیت‌آمیز بود.

اگر تا به حال و پیش از آن که سامانه ثنا راه اندازی شود پای شما به دادگاه‌ها یا دیگر مراجع قضایی باز شده باشد حتما می‌دانید که این مراجع بسیار شلوغ و کلافه کننده بود و حتی گاهی این شلوغی زیاد مانع از آن می‌شد که کارکنان وظایف خود را به خوبی و به درستی انجام دهند.

قوه قضاییه نیز در راستای حل اینمشکلات کمتر کردن میزان مراجعان به دفتر دادگاه به این فکر افتاد که تا جای ممکن خدمات خود را به صورت غیرحضوری ارائه کند تا دیگر افراد برای ساده‌ترین کارها نیز به دفتر دادگاه مراجعه ننمایند.

راه اندازی سامانه ثنا یا همان سامانه عدل ایران باعث شد تا تعداد مراجعان حضوری به دادگاه‌ها بسیار کاهش یابد زیرا دیگر افراد لازم نیست برای اقداماتی همچون ثبت شکایت، پیگیری شکایت، محاسبه هزینه دادرسی، ارائه دادخواست، ارائه اظهارنامه، پیگیری اظهارنامه و دادخواست و غیره به صورت حضوری به دادگاه مراجعه نمایند.

برای آن که بتوانید از خدمات سامانه ثنا استفاده کنید، لازم است که در آن ثبت نام کرده و مراحل احراز هویت را طی نمایید.

اگر شما هم سوالاتی همچون سامانه ثنا چیست؟ ابلاغ الکترونیکی چیست؟ چگونه در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟ ثبت نام سامانه ثنا در منزل امکان‌پذیر است؟ سامانه ثنا قابل نصب بر روی تلفن همراه است؟ و غیره دارید، تا پایان این مقاله از سایت یاسا همراه ما باشید تا پاسخ آن‌ها را دریابید.

ابلاغ الکترونیکی به چه معناست؟

ماده 175 قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص ابلادر خصوص ابلاغ الکتورنیکی بیان می‌کند:«استفاده از سامانه‏‌های (سیستم‌های) رایانه‌ای و مخابراتی، از قبیل پیام نگار (ایمیل)، ارتباط تصویری از راه دور، نمابر و تلفن، برای طرح شکایت یا دعوی، ارجاع پرونده، احضار متهم، ابلاغ اوراق قضائی و همچنین نیابت قضائی با رعایت مقررات راجع به دادرسی الکترونیکی بلامانع است.»

ولی سوالی که پیش می‌آید این است که سامانه ابلاغ الکترونیک به چه معناست؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که سامانه ابلاغ الکترونیک، به سامانه‌ای گفته می‌شود که با ایجاد یک بستر الکترونیکی ابلاغات قضایی از قبیل اخطاریه‌ها و یا احضاریه‌ها را به طرفین دعوی ابلاغ کرده و به اطلاع آن‌ها می‌رساند.

به بیان بهتر تمامی ابلاغاتی که باید برای یک شخص فرستاده شود، از طریق سامانه ابلاغ الکترونیکی به حساب کاربری او فرستاده خواهد شد.

بنابراین افراد برای آن که بتوانند ابلاغ‌های خود را ب صورت الکترونیکی دریافت کنند، باید در سامانه مربوطه یک حساب کاربری داشته باشند. حساب کاربری نیز شامل یک شناسه کاربری و یک رمز عبور یا گذر واژه است.

ساخت این بستر الکترونیکی باعث شده تا همانگونه که در مقدمه اشاره کردیم، دیگر نامه‌رسان‌ها ابلاغیه‌های افراد را درب منزل آن‌ها تحویل ندهند و این ابلاغیه‌ها در سامانه الکترونیکی ثنا برای آن‌ها فرستاده می‌شود.

این کار باعث شده تا کارها با سرعت بیشتر و به شکل راحت‌تری نه تنها برای خود طرفین دعوی، بلکه برای کارشناسان دادگستری، ضابطین دادگستری، نمایندگان قانونی طرفین دعوی و دفاتر خدمات قضایی صورت بگیرد.

در حقیقت زیرسازی این سامانه به این قصد بود که دیگر ابلاغیه‌ها درب منزل افراد نرود و مستقیما به خود شخص به صورت آنلاین تحویل داده شود. این کار باعث می‌شود تمامی ابلاغات از نوع واقعی باشد.

اما چیزی که مهم است بدانید این است که برای استفاده از خدمات سامانه آنلاین، باید در آن عضو باشد. برای این کار می‌توانید اقدام به ثبت نام در سامانه ثنا از طریق نشانی‌های زیر کنید:

  • www.sana.adliran.ir
  • www.eblagh.adliran.ir

سامانه ثنا چیست؟

گفتیم که تا پیش از آن که سامانه ثنا راه‌اندازی شود، تمامی ابلاغیه‌ها اعم از احضاریه و اخطاریه از طریق مامورین پست درب منزل افراد تحویل داده می‌شد و یا افراد برای آن که بتوانند علیه کسی شکایت کنند یا دادخواستی تنظیم نمایند باید به صورت حضوری به دفتر دادگاه مراجعه می‌کردند.

این کار علاوه بر آن که بسیار وقت‌گیر بود، مشکلات زیاد دیگری هم داشت. به عنوان مثال ممکن بود ابلاغیه‌ای به موقع به دست شخص نرسد و غیره.

همانگونه که در ماده 175 آیین کیفری آمده و در فوق به آن اشاره کردیم، قانونگذار قوه قضاییه را مکلف کرده که یک بستر الکترونیکی بسازد و از طریق آن اوراق قضایی را به اصحاب دعوی یا نمایندگان قانونی آن‌ها ابلاغ نماید.

قوه قضاییه نیز در نهایت در سال 95 سامانه ابلاغ الکترونیکی با نام کوتاه شده «ثنا» را راه‌اندازی نمود.

از طریق سامانه ثنا، اصحاب دعوی که حسب مورد ممکن است خواهان و خوانده و یا شاکی و متهم باشند و وکلای آن‌ها، آخرین اوراق قضایی که برای آن‌ها صادر شده و آخرین رأیی که در مورد پرونده آن‌ها صادر گردیده را مشاهده کنند.

به این ترتیب دیگر نیازی نیست که به صوت حضوری به دادگاه یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنند. هرچه این سامانه الکترونیکی بیشتر جا می‌افتد، بیشتر روش‌های قدیمی و حضوری منسوخ می‌شود.

قوه قضاییه نیز برای آن که استفاده از این سامان همیان مردم جا بیفتد ثبت نام در سامانه ثنا را در زمان تنظیم دادخواست یا شکواییه و یا برخی از امور بانکی الزامی کرد.

از سال 95 به بعد افراد می‌توانند امور حقوقی خود از قبیل ارائه دادخواست و ثبت شکایت و پیگیری آن‌ها، ارائه اظهارنامه و پیگیری آن، محاسبه هزینه دادرسی و غیره را بدون آن که در صف‌های طولانی و کلافه کننده دادگاه‌ها و دادسراها یا دفاتر خدمات قضایی منتظر بمانند، از طریق سامانه ثنا انجام دهند.

در ادامه شیوه ثبت نام در سامانه ثنا را به صورت کامل برای شما توضیح خواهیم داد.

چرا باید در سامانه ثنا ثبت نام کنیم؟

برای آن که بتوانید از خدمات آنلاین و غیرحضوری قوه قضاییه استفاده کنید و برای اقداماتی همچون ثبت شکواییه و دادخواست، پیگیری کردن دادخواست و شکواییه، دریافت اخطاری‌ها و احضاریه‌ها و غیره به صورت حضوری به دادگاه یا دفاتر خدمات قضایی مراجعه نکنید، بهترین کار این است که در سامانه ثنا ثبت نام کنید.

مهم‌ترین چیزی که در جریان دادرسی به یک پرونده وجود دارد این است که طرفین به موقع و شخصا از اوراق قضایی که برای آن‌ها صادر و ارسال می‌شود، اطلاع پیدا کنند.

تا بتوانند با بررسی جزئیات آن و آماده کردن مدارک و مستندات خود، در جلسه دادگاه حضور یافته و از خود دفاع کنند. این روزها و پس از راه‌اندازی و جا افتادن سامانه ثنا در میان مردم، دیگر هیچ ابلاغی به صورت حضوری برای افراد فرستاده نمی‌شود و تمامی ابلاغیه‌های قضایی در سامانه ثنا در حساب کاربری شخص فرستاده می‌شود.

حال برای آن که افراد از چنین خدماتی بهره مند شوند، باید در سامانه ثنا ثبت نام کنند. بدون ثبت نام کردن در سامانه ثنا و داشتن حساب کاربری نمی‌توان به ابلاغیه‌ها و اوراق قضایی ابلاغ شده به صورت آنلاین دسترسی پیدا کرد.

به همین دلیل است که ما تصمیم گرفتیم در این مطلب نحوه ثبت نام در سامانه ثنا را برای شما مرحله به مرحله توضیح دهیم.

سامانه الکترونیکی ثنا چه مزایایی دارد؟

حتما تا به حال مزایایی که سامانه ثنا دارد را متوجه شده‌اید. با این حال در ادامه به صورت موردی مزایایی که راه اندازی این سامانه به دنبال داشت را برریس خواهیم کرد.

مهم‌ترین مزیتی که می‌توان برای سامانه ثنا نام برد این است که دیگر ضرورتی ندارد مامورین ابلاغ به درب خانه افراد مراجعه کرده و اوراق قضایی صادر شده را به آن‌ها ابلاغ کنند.

در روش سنتی مامورین ابلاغ اگر خود شخص حضور ندشات باید برگه ابلاغیه را به شخص دیگری تحویل می‌دادند که این خود ممکن بود مشکلات متعددی را ایجاد کند.

در صورتی که الان تنها کافی است فرد حساب کاربری در سامانه ثنا داشته باشد، می‌تواند به راحتی تمامی ابلاغیه‌هایی که برای او صادر شده است را مشاهده نماید.

همچنین زمانی که یک ابلاغیه جدید برای شخص صادر می‌گردد، برای او پیامکی ارسال می‌شود که در این حالت او باید به سامانه ثنا مراجعه کرده و متن ابلاغیه را مشاهده کند.

البته در این حالت باید مراقب پیامک‌های جعلی که حاوی لینک هستند و با سرشماره ضخصی ارسال می‌گردند باشید.

مزیت دیگر سامانه ثنا برای قوه قضاییه این بود که به میزان زیادی از هزینه‌های ابلاغ کاسته شد. درحقیقت راه اندازی سامانه ثنا هم باعث کاهش هزینه‌های ابلاغ و هم باعث کاهش صرفه‌جویی در وقت شد.

راه‌اندازی سامانه ثنا چه اهدافی به دنبال داشت؟

سامانه ثنا به منظور رسیدن به اهدافی راه‌اندازی شد که این اهداف از قرار زیر است:

    • ارائه و پیگیری اظهارنامه‌ها
    • محاسبه نمودن هزینه دادرسی به صورت آنلاین
    • ثبت کردن شکواییه‌ها به صورت آنلاین
    • پیگیری کردن و ارائه دادخواست‌ها به شکل آنلاین
    • صرفه‌جویی در منابع انسانی و هزینه‌های انتقال مرسولات پستی
    • بالا بردن سطح کیفی سلامت قضائی و اداری
  • بالا رفتن میزان رضایت‌مندی شهروندان و اصحاب دعوی
  • جلوگیری از اتلاف وقت و اطاله دادرسی
  • افزایش دادن سطح اثربخشی ابلاغ‌های حقیقی و کاستن از مشکلات ابلاغ‌های قانونی

ثبت نام سامانه ثنا در منزل امکان پذیر است؟

در همان سال‌های ابتدایی که سامانه ثنا راه اندازی شد یعنی از سال 95، برای ثبت نام در سامانه ثنا فقط یک راه وجود داشت و افراد برای ثبت نام کردن در این سامانه باید به صورت حضوری به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه می‌کردند تا مراحل احراز هویت آن‌ها را طی نماید.

اما از دی ماه سال 99 و با اپیدمی بیماری کرونا، قوه قضاییه این امکان را فراهم کرد که افراد بتوانند شخصا در منزل در سامانه ثنا ثبت نام کرده و به صورت آنلاین احراز هویت کنند.

ثبت نام در این سامانه اصلا کار سخت و پیچیده‌ای نیست و فقط باید به نشانی sana.adliran.ir مراجعه کرده و گزینه ثبت نام بر خطر شخص حقیقی را انتخاب کنید.

بعد از آن باید تمامی مراحلی که وجود دارد را طی کنید و پس از آن که هزینه ناچیزی برای ثبت نام پرداخت نمودید، مراحل احراز هویت را طی نمایید.

برای احراز هویت نیز باید با وبکم عکس خود را آپلود نموده و مطابق با توضیحی که وجود دارد فیلمی از خود آپلود نمایید. به این ترتیب، مراحل ثبت نام در سامانه ثنا را در منزل انجام داده‌اید.

نحوه ثبت نام در سامانه ثنا

از سال 95 که سامانه ثنا راه اندازی شد، افراد برای ثبت نام در این سامانه باید به یکی از دفاتر خدمات قضایی در سطح شهر با در دست داشتن مدارک هویتی مراجعه می‌کردند تا مراحل ثبت نام را برای آن‌ها طی نموده و احراز هویت آن‌ها را انجام دهد.

اما از دی ماه سال 99 این عملیات از سوی قوه قضاییه به صورت برخط یا همان آنلاین برای افراد امکان پذیر شد و از آن موقع دیگر افراد می‌توانند خود شخصا اقدام به ثبت نام در این سامانه کنند.

حال برای آن که خود بتوانید به راحتی در منزل و با سیستم خود در سمانه ثنا ثبت نام کنید، برای شما یک راهنمای تصویری از قدم به قدم و مرحله به مرحله ثبت نام را فراهم کرده‌ایم. تنها کافی است مطابق تصویر، مراحل را انجام دهید.

مرحله اول: اولین قد این است که وارد سایت ثنا به آدرس sana.adliran.ir شوید تا صفحه اصلی سایت برای شما باز شود. حال باید گزینه ثبت نام بر خطر شخص حقیقی را انتخاب کنید.

مرحله دوم: حالا در این مرحله پس از انتخاب گزینه فوق، باید اطلاعات هویتی خود که شامل کد ملی، تاریخ دقیق تولد، شماره سریال شناسنامه و کد امنیتی که تصویر آن به شما داده است را مطابق تصویر زیر وارد نمایید و پس بر روی گزینه ادامه کلیک کنید.

مرحله سوم: پس از آن که اطلاعات خواسته شده را وارد کرده و ادامه را زدید، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که در آن شرایط و مقررات استفاده از سامانه ثنا قید شده است. تمامی این شرایط و قوانین را مطالعه کرده و در انتها، گزینه تایید را انتخاب کنید.

مرحله چهارم: در این قدم، برخی از مشخصات شناسنامه‌ای شما درج شده و غیرقابل تغییر است. حال باید آن بخش‌هایی که تکمیل نشده را باتوجه به شناسنامه خود تکمیل کرده و بعد بر روی گزینه مرحله بعد کلیک کنید.

مرحله پنجم: پس از سپری کردن مرحله قبل، حالا نوبت به تکمیل اطلاعات تماس شما می‌رسد. شماره ثابت و شماره همراه خود را در کادرهای تعیین شده وارد نمایید و سپس دکمه مرحله بعد را انتخاب کنید. در صورت تمایل می‌توانید ایمیل خود را نیز وارد کنید.

مرحله ششم: در ششمین قدم باید اطلاعات مربوط به محل اقامتگاه خود را که ممکن است محل سکونت باشد یا محل کار در قسمت‌های مربوطه وارد کنید و در پایان هم گزینه مرحله بعد را انتخاب کنید.

مرحله هفتم: پس از وارد کردن اطلاعات مربوط به اقامتگاه، حالا در این مرحله باید میزان تحصیلات و همچنین شغل خود را وارد و گزینه ثبت اطلاعات اولیه را بزنید.

مرحله هشتم: در این مرحله، باید هزینه ثبت نام و احراز هویت در سامانه ثنا را پرداخت کنید که برابر با مبلغ 9 هزار تومان است. کافی است یکی از کارگزاران که در تصویر وجود دارد را انتخاب و دکمه پرداخت هزینه را انتخاب کنید.

مرحله نهم: پس از آن که یکی از کارگزاران را انتخاب نمودید، باید وارد صفحه پرداخت شوید و اطلاعات کارت بانکی خود را وارد کنید تا هزینه ثبت نام از آن کسر شود.

به همین راحتی ثبت نام شما در سامانه ثنا انجام گرفته است. حال پس از پرداخت هزینه باید احراز هویت خود را انجام دهید که برای این کار تنها کافی است با دوربیبن موبایل یا وبکم لپ‌تاپ، تصویر خود را به گونه‌ای بگیرید که صورت شما در نقاط مشخص شده باشد.

پس از تایید عکس شما صفحه‌ای باز می‌شود که در آن باید امضای خود را ثبت کنید. تنها مافی است امضای خود را بر روی صفحه بکشید.

پس از آن نیز عبارتی به شما داده می‌شود که باید روزی گزینه رکورد ویدیو زده و آن عبارت را در فیلم تکرار و آن را ارسال کنید.

مراحل ثبت نام شما در سامانه ثنا به پایان رسید.

نصب نرم افزار ثنا بر روی تلفن همراه

اگر شما تلفن همراه هوشمند دارید و می‌خواهید نرم افزار ثنا را برروی تلفن همراه خود نصب کنید، باید بگوییم که کار بسیار راحتی است.

فرقی ندارد که سیستم عامل تلفن همراه شما اندروی است یا آی‌او‌اس، در هر دو حالت باید به سایت eblagh.adliran.ir مراجعه کرده و گزینه دریافت نرم افزار سامانه ثنا را انتخاب کنید. (دقت کنید که گزینه انتخابی با سیستم عامل شما هماهنگ باشد.) و سپس آن را بر روی موبایل خود نصب کنید.

کار کردن با نرم افزار تلفن همراه ثنا بسیار آسان بوده و هیچ پیچیدگی ندارد و هرکسی می‌تواند به راحتی از آن استفاده کند. اگر شخص حقیقی هستید برای ورود به سامانه فقط به کد ملی و رمز عبور خود احتیاج دارید.

سوالات متداول

چرا قوه قضاییه به فکر راه اندازی سامانه الکترونیکی ثنا افتاد؟

قوه قضاییه با این هدف که طرفین دعوی و وکلای آن‌ها بتوانند بدون مراجعه حضوری بسیاری از ادقامات را به صورت آنلاین و غیرحضوری انجام دهند، این سامانه را راه اندازی کرد.

ثبت نام اشخاص حقیقی در سامانه ابلاغ قضایی ثنا چگونه است؟

اگر شما به عنوان یک شخص حقیقی و نه یک شرکت می‌خواهید در این سامانه ثبت نام کنید، فقط باید تمامی مراحلی که ما در این مقاله بیان کردیم را به ترتیب و با دقت انجام دهید.

چگونه می‌توان وارد سامانه ابلاغ قضایی ثنا شد؟

برای ورود به سامانه ثنا باید در قدم اول ثبت نام کرده باشید. اگر ثبت نام شما انجام شده است، باید کد ملی و رمز عبور خود را وارد نمایید. حال یک رمز عبور موقت به شما داده می‌شود که 24 ساعت اعتبار دارد. با ورود این رمز، وارد سامانه ثنا خواهید شد.

همه افرادی که پرونده دارند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند؟

بله. ثبت نام در سامانه ثنا برای هرکسی که بخواهد یک امر حقوقی انجام دهد، ضروری است.

آیا کسی که به عنوان شاهد به مراجع قضایی مراجعه می‌کند باید کد ثنا داشته باشد؟

بله. همانطور که گفتیم همه افرادی که به نوعی درگیر یک پرونده قضایی می‌شوند باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده باشند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵ از مجموع ۶ رای برچسب‌هاثنا عدل ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *