• info@12ceo.ir
  • ایران - تهران - دفتر سایت مدیر عامل

سنوات، عیدی و پاداش در سال ۱۴۰۰

راهنمای مقاله

  • ضوابط و میزان پرداخت پاداش و عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۰
    • مصوبه ای در راستای حمایت از خانواده کارمندان
    • میزان عیدی سال ۱۴۰۰ کارگران تحت پوشش قانون کار و قانون تامین اجتماعی
    • سنوات سال 1400 و نحوه تعلق آن به کارگران و کارمندان

مبلغ عیدی، پاداش و سنوات کارمندان و بازنشستگان دولت و کارگران و بازنشستگان تحت پوشش تامین اجتماعی در سال 1400 اعلام شد.

ضوابط و میزان پرداخت پاداش و عیدی کارمندان در سال ۱۴۰۰

با تصویب روز گذشته هیئت وزیران، دولت به کلیه دستگاه های اجرایی کشور و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح، و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده تا به کارمندان خود اعم از کارمندان رسمی، پیمانی، قراردادی، خرید خدمت و موقت و همچنین اعضای هیئت علمی موسسات آموزش عالی و دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی و قضات که به صورت تمام وقت به شغل مربوطه اشتغال دارند، البته به استثنای کارگران شاغل در شرکت‌ها و کارگاه های مشمول قانون کار، مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال به نسبت مدت خدمت تمام وقت آن‌ها در سال ۱۴۰۰ تحت عنوان پاداش آخر سال یا همان عیدی در پایان بهمن ماه سال جاری از محل بودجه مصوب دستگاه‌های اجرایی کشور پرداخت نمایند.

ضمنا پرداخت این عیدی و پاداش آخر سال به کارکنان قراردادی، خرید خدمت و موقت به نسبت فعالیت و خدمات تمام وقت آنان در سال ۱۴۰۰ محاسبه و در هر صورت مقدار عیدی این کارکنان نیز نباید از 50 درصد رقم اعلام شده (16 میلیون ریال) کمتر باشد.

علاوه بر این موضوع میزان عیدی و پاداش آخر سال بازنشستگان، از کارافتادگان، مستمری بگیران، وراث مستخدمین متوفای مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، حقوق وظیفه سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی و نیز عیدی خانواده شهدا و جانبازان از کار افتاده کلی نیز بر مبنای همان مبلغ ثابت ۱۶ میلیون ریال محاسبه و از محل بودجه مصوب دستگاه اجرایی ذیربط یا صندوق بازنشستگی قابل پرداخت خواهد بود.

شایان ذکر است عیدی بازنشستگان مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال ۱۴۰۰ حق اولاد، عائله‌مندی و حق بیمه خدمات درمانی آن‌ها را صندوق بازنشستگی کشوری پرداخت نموده، توسط همان صندوق پرداخت خواهد شد و سایر مواردی که مشمول صندوق‌های یاد شده نمی‌باشند، از محل اعتبارات سازمان‌ها، شرکت‌های دولتی یا دستگاه اجرایی ذی‌ربط قابل پرداخت می‌باشد.

خدمت نیمه وقت بانوان شاغل نیز از لحاظ اجرای این تصویب‌نامه، تمام وقت به حساب آمده و معلمان حق التدریس نیز نسبت به ساعات تدریس خود، مشمول این تصویب‌نامه خواهند بود.

برابر با این مصوبه شرکت‌های دولتی مکلف خواهند بود از پرداخت هر مبلغی تحت عناوینی همچون عیدی یا پاداش و یا هر عنوان مشابه علاوه بر مبلغ مذکور به اعضای هیات مدیره و مدیران اکیدا خودداری نمایند و سازمان حسابرسی کل کشور یا حسابرسان قانونی این شرکت‌ها نیز موظفند نظارت لازم در خصوص اعمال کامل این مصوبه را به عمل آورده و موارد خلاف را در گزارشات خود به دقت منعکس کنند.

مصوبه ای در راستای حمایت از خانواده کارمندان

به مشمولین این تصویب نامه که مطابق با مقررات و قوانین مربوط از کمک هزینه اولاد و عائله‌مندی برخوردار می‌شوند، علاوه بر مبلغ پاداش و عیدی موضوع این مصوبه، جهت حمایت از خانواده آن‌ها، مبالغی به شرح زیر و توسط همان مرجع پرداخت کننده عیدی، پرداخت خواهد شد:

  • بابت همسر مبلغ ثابت ۴ میلیون ریال
  • بابت هر فرزند تحت تکفل مبلغ ثابت یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال

میزان عیدی سال ۱۴۰۰ کارگران تحت پوشش قانون کار و قانون تامین اجتماعی

تمام کارکنان مشمول قانون کار که بر اساس تعریف این قانون «کارگر» شناخته خواهند شد، مشمول پاداش و عیدی پایان سال هستند.

البته عیدی این قشر، متفاوت با میزان عیدی کارکنان دستگاه‌های دولتی و اجرایی است و به تناسب میزان «حقوق پایه» کارگران متفاوت است.

مبنای پرداخت عیدی کارگران چنانچه یک سال کامل در محل کار یا شرکت یا کارگاه خود سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشند، معادل دو ماه حقوق پایه آن‌ها تا سقف 7.966.485 تومان خواهد بود. همچنین کف و کمترین عیدی یک کارگر با شرایط ذکر شده نیز 5.310.990 تومان است.

لازم به توضیح است کارگرانی که کمتر از یک سال یعنی از یک تا ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه در شرکت یا کارگاه خود دارند، مشمول عیدی پایان سال قرار خواهند گرفت.

نحوه دریافت عیدی و پاداش این دسته از کارگران به میزان «دو برابر حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، تقسیم بر ۱۲، ضربدر تعداد ماه کارکرد» خواهد بود.

همچنین عیدی سایر کارکنان دارای بیش از یک سال سابقه که قطعا حقوق پایه آن‌ها بیش از «حداقل حقوق مصوب» است، نیز باید طبق فرمول یاد شده محاسبه و پرداخت گردد، البته با این تفاوت که حقوق پایه مندرج در فیش حقوقی، ملاک و مبنای محاسبه عیدی آن‌ها خواهد بود.

به این معنا که اگر پایه حقوق کارگری ۳ میلیون تومان است باید این عدد را در فرمول فوق قرار داده و عیدی را محاسبه نمود.

عیدی و پاداش کارگران نیز معمولا همراه با حقوق بهمن ماه توسط کارفرمایان واریز خواهد شد، اما واریز آن با حقوق اسفند ماه نیز از دیدگاه قانون‌ گذار منع قانونی ندارد.

سنوات سال 1400 و نحوه تعلق آن به کارگران و کارمندان

حق سنوات سال 1400 به عنوان پاداش پایان کار به آن دسته از کارگرانی تعلق می‌گیرد که سابقه یک ساله کاری دارند. پایه سنوات سال 1400 نیز همچون سالیان گذشته مبلغی است که تحت شرایطی به مزد کارگران قانون کار از سوی کارفرمایان افزوده خواهد شد.

پایه سنوات به کارگرانی که بیشتر از یک سال سابقه کار در شرکت یا کارگاه را داشته باشند و یا یک سال از آخرین دریافت پایه سنوات آنان در آن کارگاه گذشته باشد تعلق خواهد گرفت.

مبلغ پایه سنوات امسال نیز توسط اداره کار تعیین گردیده و با سال‌های قبل متفاوت می‌باشد. مبلغ پایه سنوات سال 1400 برای کارگاه‌هایی که دارای طرح طبقه بندی مشاغل نیستند ماهانه معادل با 140.000 تومان می‌باشد.

طبق مصوبه جدید وزارت کار، تمام کارفرماهای سازمان‌ها، شرکت‌ها و کارگاه‌ها مکلف به پرداخت پایه سنوات به تمام کارمندان چه رسمی و چه غیررسمی شده‌اند. حتی اگر کارگر شغل خود را از دست داده و برای بیمه بیکاری اقدام نماید.

کارگران ساعتی و نیمه وقت نیز مطابق با میزان کار آن‌ها، پایه سنوات خود را از کارفرما دریافت می‌کنند البته معیار محاسبه حق سنوات آن‌ها، میانگین حقوق دریافتی در آخرین ۹۰ روز همکاری است.

حق سنوات نیز مبلغی به اندازه پایه حقوق کارگران است که در پایان هر سال توسط کارفرما به کارگر پرداخت خواهد شد. کارفرمایان نیز برابر با قانون کار در این مورد نیز موظف می‌باشند که مبلغ حق سنوات را به کارگران خود پرداخت نمایند.

البته زمان پرداخت حق سنوات به خود کارفرما بستگی دارد، کارفرمایان می‌توانند در پایان هر سال و یا به صورت کلی در هنگام خاتمه خدمت کارگر به صورت یک جا حق سنوات این قشر زحمتکش را پرداخت نمایند.

میانگین امتیازات ۴ از ۵ از مجموع ۳ رای برچسب هاپاداش سنوات عیدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *