فیگما چیست؟
یکی از قدرتمندترین ابزارهای موجود که امروزه در طراحی تجربه کاربری UX و طراحی رابط کاربری UI، کاربرد فراوانی دارد؛ فیگما میباشد. طراحانی که در یوآی و یو ایکس مشغول به کار هستند و در زمینه تولید محتوا، طراحی سایت و یا طراحی اپلیکیشن فعالیت میکنند، فیگما را با خوبی میشناسند و از این ابزار در پیشرفت کاری خود بهره میبرند.
همانطور که میدانید، افزایش سطح انتظارات مشتریان و کاربران اپلیکیشنها و سایتها باعث شده طراحی رابط کاربری اهمیت فوق العاده زیادی پیدا کند. به همین دلیل، پروژههای طراحی روز به روز سنگینتر شده تا جایی که باید توسط یک تیم، اجرا شوند. اینجا است که Figma کمک بسزایی به طراحان کرده و تیمهای طراحی را در پیشرفت پروژههای گروهیشان یاری میکند.
از سوی دیگر، دوره آموزشی فیگما کار را برای آن دسته از طراحانی که دارای محدودیت در استفاده از برخی نرم افزارها هستند، راحتتر کرده است. چرا که فیگما در سیستم عاملهای مختلف همچون ویندوز، لینوکس و مک نیز قابل اجرا بوده و مزیتهای بیشماری را به همراه دارد.
آموزش تیکتینگ نیرا
در ابتدا قبل از توضیح دوره آموزش تیکتینگ نیرا نگاهی مختصر به نرمافزار نیرا و شرکت نیرا خواهیم انداخت. نیرا یک شرکت نرمافزاری فعال در زمینه طراحی، پیادهسازی نرمافزارهای صنعت حمل و نقل شامل هواپیما، قطار، اتوبوس و ترانسفر فرودگاهی می باشد. نرمافزار این شرکت در حال حاضر بر روی ایرلاینهای داخلی از جمله آسمان، کارون، قشم ایر، کیش ایر، زاگرس، کاسپین، ساها، آتا، وارش و تابان میباشد.
نرمافزار نیرا جایگزین نرمافزار گابریل میباشد که در صنعت حمل و نقل مورد استفاده قرار میگرفت. آموزش نرمافزار نیرا شامل دو قسمت آموزش تیکتینگ نیرا و آموزش رزرواسیون نیرا میباشد. این دو دوره به صورت جداگانه تدریس میشود و سرفصلهای متفاوتی دارد.
پیشنیازهای دوره آموزش تیکتینگ نیرا و دوره آموزش رزرواسیون نیرا صدور بلیط بند الف – مقدماتی و صدور بلیط بند الف – پیشرفته میباشد. که برای اخذ مدرک مدیر فنی بند الف گذراندن تمامی این دوره و اخذ مدرک الزامی میباشد. دورههای بازآموزی موارد ذکر شده جهت بروزرسانی و افزایش دانش امکانپذیر است.
آموزش رابط کاربری
رابط کاربری از قدیم وجود داشت اما اصطلاح UI یا User Interface Design به معنای امروزی در عصر کامپیوتر به وجود آمد. امروزه UI را فضایی میدانند که تعامل میان انسان و ماشین در آن رخ میدهد. با رواج استفاده از کامپیوتر و دیگر ابزارهای دیجیتال، دانش طراحی UI نیز شکل گرفت. دانشی که هدفش ارائه محصولاتی با قابلیت استفاده آسان به کاربران است.
طراح UI به این فکر میکند که هر المان باید کجای صفحه قرار بگیرد؟ فرمها چگونه باشند؟ دکمه ارسال فرم کجا باشد؟ خطاها چطور به کاربر نشان داده شوند؟ گزینههای اصلی را کجا قرار بدهیم که به راحتی دیده شوند؟ و … . کاربران از پر کردن فرم متنفرند! یک دلیل این مسئله، نوع طراحی فرمها است. فیلدهای متعدد، نزدیکی بیش از حد آنها به هم و دریافت اطلاعات بیربط از کاربر، باعث میشود او فرم را نیمهکاره رها کند.
مراحل آموزش UI
در مرحله اول، طراح UI باید پروژه را تمام و کمال بررسی و نیازسنجی کند. مثلا اگر قرار است رابط کاربری یک سایت را بررسی کند، باید ببیند مخاطبان سایت چه کسانی هستند. هر چه شناخت بیشتری از مخاطبان داشته باشید، طراحی بهتری ارائه خواهید داد. میتوانید برای شناخت نوع کسبوکار و مخاطبان سایتهای رقیب را بررسی کنید. یا اگر سایت اکنون موجود است، از طریق ابزار گوگل آنالیتیکس مخاطبان و رفتار آنها آن را بشناسید.
شناخت مخاطب یکی از اصول مهم UI است. این شناخت همه جا به دردتان میخورد. مثلا اگر قرار است رابط کاربری یک سایت سرگرمی طراحی کنید، باید مخاطب عام را در نظر بگیرید. زمینه کاری را نیز در نظر داشته باشید. فرض کنیم طراحی رابط کاربری یک سایت شرکتی فروش ماشینآلات سنگین را به عهده دارید. فکر میکنید استفاده از تم رنگ صورتی چه تاثیری داشته باشد!؟
مرحله دوم، شامل طراحی اتود اولیه و ارائه آن به مشتری میشود. در این مرحله طرحی ابتدایی از سایت تهیه میکنید. منوها مشخص میشوند. محل قرار گرفتن هر یک از گزینهها تعیین میشود و … . این طرح اولیه را به مشتری نشان میدهید و با همفکری او، تغییرات لازم را در نظر میگیرید.
پس از اعمال تغییرات لازم، نوبت به انتخاب رنگبندی و گرافیک میرسد. البته بهتر است این کار به عهده یک گرافیست باشد. ممکن است این کار را در مرحله اولیه انجام داده باشید. با این حال، پیشنهاد اکثر متخصصان این است که در آغاز طراحی سایت خود را درگیر زیبایی ظاهری نکنید. در غیر این صورت ممکن است از اصل موضوع، یعنی کاربری آسان، دور شوید. همه ی این موارد را می توانید به صورت گستره و کلمل در دوره آموزش UI بیاموزید.
آموزش لینکدین
لینکدین برای کارفرما چه مزیتهایی را دارد؟
اصلیترین مزیتی که برای لینکدین در نظر گرفته شده، امکان معرفی و انجام بازاریابی یک شرکت و کسبوکار به سطح جهان است. در نتیجه شما میتوانید مشتری و طرفداران مخصوص به خود را پیدا کنید و از طریق آنها بازاریابی صادراتی را انجام دهید و به موفقیت برسید. البته توجه داشته باشید که برای موفقیت در چنین فضایی، باید شناخت کاملی از این سایت داشته باشید.
از دیگر مزیتهایی که لینکدین برای کارفرما به همراه میآورد، باید به امکان برقراری ارتباط با مشتریها، دست پیدا کردن به بازارهای جدید در سطح دنیا برای بازاریابی صادراتی، پیدا کردن نیرو کار متخصص، پیدا کردن شناخت کامل از تولیدکننده مواد اولیه و … اشاره کرد.
آیا لینکدین برای نیروهای کار نیز مزیت دارد؟
بسیاری از افراد که تحت نظر یک شرکت نیستند و تصمیم دارند بهصورت انفرادی کار کنند نیز میتوانند از ویژگیهای LinkedIn برای موفقیتشان استفاده کنند. این دست از افراد میتوانند از طریق فضایی که این سایت در اختیارشان قرار میدهد، با شرکتهای هدف، ارتباط خوبی را برقرار کنند و از طریق آنها امر بازاریابی صادرات را انجام دهند.
آیا امکان استفاده از لینکدین در ایران وجود دارد؟
جمله معروفی وجود دارد که میگوید «اگر در لینکدین نیستید، گویی در عالم کسب وکار وجود ندارید». با توجه به این جمله میتوان گفت که امکان استفاده از چنین فضایی، برای افراد فعال در ایران نیز وجود دارد و آنها میتوانند از طریق چنین فضایی کسبوکار خود را رونق دهند.
در حال حاضر تعداد افراد ایرانی که در لینکدین عضو هستند، بیش از دو میلیون و پانصد هزار نفر اعلامشده است. این دست از افراد، همگی در رشته خود مهارت بالایی دارند و به دنبال نیروی کار، مشتری برای صادرات و … میگردند؛ بنابراین اگر در ایران ساکن هستید و به دنبال راهی برای بازاریابی صادراتی میگردید، انتخاب لینکدین بهعنوان کمک، یک انتخاب مناسب به نظر میرسد. برای مشاوره ی شرکت در دوره آموزش لینکدین با ما تماس بگیرید.
برگرفه از وب سایت آموزشی https://citynetacademy.net/