• info@12ceo.ir
  • ایران - تهران - دفتر سایت مدیر عامل

وکیل | وکیل پایه یک دادگستری

    • در جستجو و انتخاب یک وکیل خوب به چه نکاتی باید توجه گردد؟
  • ویژگی هایی که در جستجوی یک وکیل مورد اعتماد باید مورد توجه قرار بگیرد چیست؟
  • وکیل و موکل چه تعهداتی نسبت به هم دارند؟
    • چه نکات را باید قبل از انتخاب وکیل و در زمان جستجوی او بین سایر وکلا، به دقت مورد توجه وبررسی قرار داد؟
  • وکیل پایه یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
    • آیا با دانش حقوقی اندک و عدم اشراف به قوانین و مقررات حقوقی، می‌توان وکیل خود شد؟
      • در چه رشته هایی میتوان از وکیل متخصص استفاده نمود؟

جستجوی یک وکیل خوب و مطمئن، از اصلی‌ترین نگرانی‌های افراد در رویارویی با یک معضل حقوقی است. در حالی که این روزها به جهت شرایط اقتصادی و فرهنگی جامعه، اغلب افراد به نوعی درگیر پرونده‌های قضایی می‌باشند، کاملا بدیهی است که همه نمی‌توانند بر قوانین حقوقی تسلط کافی یابند و عقل سلیم اقتضا می کند که جهت دفاع موثر از حقوق خود فرصتی را به جستجو و انتخاب یک وکیل متبحر و مجرب اختصاص داده و دعاوی خود را به او بسپاریم.

با این شرایط از آن جایی که همانند تمامی صنوف، تعداد وکلا نیز در جامعه بسیار زیاد است تا حدی که به قول بسیاری از وکلا، تعداد وکیل تقریبا به حد اشباع در جامعه رسیده، لذا هنگام جستجوی یک وکیل خوب و یا درخواست از دوستان برای معرفی یک وکیل کارکشته، باید بدانیم که جستجو و نهایتا انتخاب یک وکیل متبحر راه و روشی دارد که قطعا اطلاع از آن ها ما را در انتخاب وکیل خوب یاری می‌نماید و طبیعی است که یک انتخاب غلط، تبعات سنگینی در مسیر دشوار یک پرونده حقوقی به همراه خواهد داشت. پس در صورتی که فرصتی را برای جستجو و نهایتا انتخاب درست یک وکیل خوب صرف نمایید، هم نتیجه قابل قبول آن را در مراحل دادرسی مشاهده خواهید کرد و هم قطعا چنین وکیلی رضایت خاطر شما را نیز جلب خواهد کرد.

وکیل پایه یک دادگستری

در اغلب کشورهای دنیا ضرورت داشتن وکیل، صرفا منوط به داشتن یک پرونده حقوقی در محاکم قضایی نیست، بلکه افراد به استفاده از مشاوره و راهنمایی وکیل در تمام مراحل زندگی همچون مشاوره ازدواج، راهنمایی در مسایل تحصیلی، مشاوره های شغلی، تقسیم ترکه و حقوق بازماندگان و… نیاز مبرم دارند و معمولا هیچ کاری را بدون اخذ مشاوره از وکیل خود انجام نمی دهند. مسلما هر مساله‌ یا سوالی که در زندگی شخصی شما پیش بیاید، راه‌های متفاوتی برای حل و فصل و به سرانجام رساندن آن وجود خواهد داشت، اما به اعتقاد پایگاه خبری یاسا بهترین راهکار برای حل تمامی مسائل، استفاده از راهکار حقوقی درست ومطمئن است.

بنابراین اگر قصد و اراده شما در رویارویی با مشکلات زندگی حل و فصل کردن آن‌ها باشد و به دنبال راهکار کم ریسک برای حل کردن این مشکلات باشید، به یقین مطمئن‌ترین راه، جستجوی یک وکیل متبحر و در نهایت انتخاب اوست.گذر از موانع پر پیچ وخم محاکم قضایی، خصوصا توسط افرادی که تاکنون گذرشان حتی به کلانتری هم نخورده و با برخورد معمولا سرد اغلب ضابطین و کارکنان دستگاه قضایی آشنایی ندارند، به راحتی انجام نخواهد شد. بنابراین صرف فرصت مناسب برای جستجوی یک وکیل مطمئن و انتخاب او به عنوان نماینده تام الاختیار خود می‌تواند به راحتی شما را به رای مطلوب نظرتان برساند.

جستجو و انتخاب یک وکیل خوب

نوشته های مشابه

  • وکیل | وکیل پایه یک دادگستری ۱۴۰۰/۱۱/۰۱
  • – وکیل ایرانی در ترکیه ۱۴۰۰/۱۱/۰۱

در جستجو و انتخاب یک وکیل خوب به چه نکاتی باید توجه گردد؟

وکیل یا به عبارتی همان جانشین یا نماینده، فردی است که از طرف شخص دیگری به موجب عقدی بنام وکالت برای انجام اموری مأمور می‌شود. قانون مدنی ایران نیز، عقد وکالت را اینگونه تعریف نموده: «وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین، طرف دیگر را بر انجام امری نایب خود قرار می‌دهد. با انعقاد عقد وکالت، وکیل و موکل در مقابل یکدیگر حقوق و تکالیفی یافته، دارای وظایف و مسئولیت‌های متقابلی می شوند».

وکیل دادگستری اگر دارای شرایط لازم باشد، نه تنها از طرح شکایت و دعوای بی پایه و مبنا خودداری می نماید، بلکه در سیر درست و قانونی و شتاب بخشیدن به جریان دادرسی به جهت روشن شدن موضوع دعوا با دادگاه ها همکاری نموده و صدور رأی منطبق بر ماهیت امر و موافق قانون را به سرعت امکان پذیر خواهد کرد. در این حالت پس از جستجو برای شناسایی یک وکیل متبحر میتوانید با اعتماد کامل به او، احتمال پیروزی وکسب موفقیت خود را در پرونده بیشتر کنید.

یکی از اوصاف یک وکیل خوب که به نحوی یکی از وظایف مهم او نیز محسوب می شود، این است که قبل از جلسه رسیدگی و پیش از دفاع از موکل خود، حتما با مطالعه دقیق پرونده و گفتگو با متهمین پرونده، ضمن کسب اطلاع کامل از موضوعات آن و نیز بررسی موشکافانه صحت و سقم اظهارات موکل خود، بتواند به نحو مناسبی از موکل خویش دفاع کند. هرچند عقد وکالت، تعهدی به وسیله است یعنی وکیل همانند پزشک، مکلف است تمام تلاش خود را برای دفاع جامع از موکل خود به کار ببندد، ولی قانوناً هیچ مسؤلیتی در رسیدن به نتیجه کار ندارد و هیچ وکیل منصف و مجربی، هیچگاه تضمینی جهت دستیابی به نتیجه کار نمی‌دهد. لیکن از خصوصیات یک وکیل خوب این است که در مقابل موکل خود همیشه پاسخگو باشد و این احساس مسؤلیت، مهم‌ترین بارزه شخصیتی او می‌باشد.

وکیل و موکل چه تعهداتی  نسبت به هم دارند

ویژگی هایی که در جستجوی یک وکیل مورد اعتماد باید مورد توجه قرار بگیرد چیست؟

مطمئن باشید جستجو، انتخاب و مشاوره گرفتن از یک وکیل خوب ، هزینه نیست، بلکه یک سرمایه‌گذاری به معنای واقعی است تا شما را از مسیرهای صعب العبور مسایل حقوقی و کیفری در دادگاه ها رهایی ببخشد. شما می‌توانید برای جستجوی وکیل و انتخاب او حد و مرزی مشخص کنید، مثلا معین کنید وکیل انتخابی شما باید چه شرایطی داشته باشد و در چه زمینه‌ای از طرف شما اجازه وکالت دارد. اما همیشه این سوال، دغدغه جستجوگران است که چگونه به یک وکیل اعتماد کنیم؟

در جستجوی یک وکیل خوب ، همیشه ویژگی های ذیل را سرلوحه انتخاب خود قرار دهید:

  • امانتداری وکیل

از ویژگی های برجسته شخصیتی یک وکیل خوب، امانت‌داری اوست. یک وکیل خوب در واقع محرم اسرار موکل و امین وی محسوب می شود. یک وکیل مانند یک پزشک ممکن است به سبب نوع شغل وحرفه خود، با وقایع و اسرار زیادی از سوی موکلین خود روبه رو خواهد شد که اخلاق حرفه‌ای او هیچگاه به او اجازه نمی دهد تا اسرار موکل را فاش کند.

  • پرهیز وکیل از اغراق گویی و غلو

یک وکیل خوب، این تعهد اخلاقی و حرفه‌ای را همیشه بر دوش خود احساس میکند که از بیان مطالب غلوآمیز و غیرممکن برای کسب منغعت خودداری کند. معمولا دادن وعده‌های دروغین به موکلین و امیدوارکردن بی دلیل آن‌ها خارج از اخلاق حرفه ای وکالت می‌باشد و هیچ وکیل مجربی چنین رفتاری را در فعالیتهای کاری خود انجام نمی دهد. بنابراین چه خوب است که وکیل همانند یک جراح، مسائلی را که ممکن است در حین دادرسی پیش آید از قبل به اطلاع موکل خود برساند تا موکل هم با چشم باز، مراحل پیش رو را انتخاب نماید. یک وکیل خوب هیچ وقت به موکل خود نمی گوید که وی صددرصد برنده است.

  • صداقت ودرستی لازمه شغل وکالت

از دیگر وظایف یک وکیل خوب در قبال موکل خود آن است که موکل را از انتخاب بیراهه باز دارد. وکیل خوب هیچگاه به طمع حق الوکاله، موکل خود را وارد یک دادرسی غیر ضروری نخواهد کرد. پس می توان گفت یکی از مهم‌ترین ویژگی یک وکیل خوب صداقت و راستگویی او در برخورد با موضوعاتی است که موکل به آنها دچار شده و گشایش گره آن را از وکیل خود می‌خواهد. یک وکیل مجرب به دلیل احاطه بیشتر بر روند دادرسی های حقوقی و مسایل قضایی، طبیعتاً بهتر از موکل خود می تواند مسیر درست را انتخاب کند، پس هیچ گاه به طمع دریافت حق الوکاله نباید مسیری را که نتیجه‌ای برای موکلش در بر ندارد پیشنهاد دهد. هرچند در این صورت اعتبار خود را زیر سوال خواهد برد. پس برای یک وکیل خوب همه چیز پول نیست.

  • تخصص وکیل خوب در ساده سازی مسایل حقوقی

از دیگر وظایف یک وکیل خوب در قبال موکل خود ساده کردن مسائل حقوقی برای اوست. یک وکیل خوب باید تا حد ممکن از پیچیده کردن دادرسی و یا ارائه توصیحات گیج کننده و پیچیده به موکل اجتناب نماید. وکیل موظف است از دانش و مهارتی که آموخته است برای توجیه و راهنمایی قاضی نیز استفاده کند. در بسیاری از مواقع قضات از این راهنمایی ها بهره خواهند برد و وکیل خوب و متبحر و باهوش می تواند از این مسیر بر ذهن قاضی و سیستم قضایی تاثیر مثبتی در جهت احقاق حق به جا بگذارد.

  • حفظ شان مقام قضایی

یک وکیل دادگستری نباید با چاپلوسی و تملق با قاضی صحبت نماید. همچین نباید به واسطه درجه علمی و اطلاعاتی که دارد، به مقام قضایی فخر بفروشد، بلکه یک وکیل خوب باید با رفتار و شأن وکالت و احترام دادگاه و جامعه را حفظ کند. پس یک وکیل هر قدر فروتن و افتاده تر باشد، احترام بیشتری را جذب خواهد نمود.

  • دانش حقوقی بالا، لازمه امر وکالت

از ویژگی های منحصر به فرد یک وکیل خوب، دانش حقوقی بالا در حرفه تخصصی وکالت است تا بتواند بهترین مسیر رسیدگی به پرونده را در بهترین فرصت ممکن شناخته و موثر ترین اقدامات را در جهت رسیدن به نتیجه خوب انجام دهد. وکیل خوب درانتخاب نوع دعوا و اقدامات قانونی لازم نهایت هوشیاری را به کار برد. البته در انتخاب هر متخصصی نکته مهم در نظر گرفتن قدرت تخصص و فن وی در ادای وظایف می‌باشد.

ویژگی هایی که در جستجوی یک وکیل مورد اعتماد باید مورد توجه قرار بگیرد چیست؟

وکیل و موکل چه تعهداتی نسبت به هم دارند؟

در جستجو و انتخاب یک وکیل خوب و هنگام عقد قرارداد وکالت، همیشه این نکته را مورد توجه قرار دهید، که در قرارداد وکالت هم وکیل و هم موکل، نسبت به یکدیگر تعهداتی دارند که باید به دقت از سوی طرفین رعایت گردد .

تعهدات وکیل

۱. اگر از اعمال یا سهل‌انگاری وکیل خسارتی به موکل وارد آید وکیل شخصا مسئول جبران خواهد بود.
۲.وکیل باید در اقدامات خود مصلحت موکل و صرفه و صلاح او را رعایت نماید
۳. هر مالی را در اثر وکالت به‌دست می‌آورد باید به موکل مسترد وتحویل دهد.
۴. حساب سود وزیان دوره تصدی خود را به موکل گزارش کند.

تعهدات موکل

۱. التزام عملی به تعهدات وکیل در قبال افراد ثالث، چرا که وکیل از طرف او انجام وظیفه نموده است.
۲. پرداخت اجرت وکیل که طبق قرارداد یا عرف یا اجرت‌المثل پرداخت می‌شود.
۳.پرداخت هزینه وکالت مثل کرایه و عوارض و مالیات که وکیل پرداخته است.

چه نکات را باید قبل از انتخاب وکیل و در زمان جستجوی او بین سایر وکلا، به دقت مورد توجه وبررسی قرار داد؟

  • بهتر است قبل از پیدا کردن وکیل و انتخاب او، در مورد حیطه تخصصی او، میزان حق الوکاله‌های دریافتی وی و توانایی علمی و عملی او در دفاع از حقوق موکلین، تحقیق و جستجو نمایید تا بتوانید پرونده‌ای که گاه سرنوشت زندگی شما را تغییر خواهد داد، به او بسپارید.
  • در جستجوی وکیل خوب همیشه تبلیغات بیش از حد، به تنهایی نکته قابل اعتمادی برای انتخاب وکیل نمی‌باشد. پس بهتر است جستجوی خود را صرفاً براساس چنین تبلیغاتی در نظر نگیرید. بهترین راهکار کشف سابقه وکلا جستجو واستعلام از کانون وکلای دادگستری است.
  • سن وکیل و جنسیت او (زن یا مرد بودن) معیار مناسبی برای خوب بودن یا بد بودن وکیل در جستجو وانتخاب نیست. همانگونه که در انتخاب یک پزشک متخصص نیز چنین معیاری مورد توجه قرار نمی‌گیرد. گاهی اوقات یک وکیل تحصیل کرده، پرنشاط و جوان می‌تواند از یک وکیل سالخورده و به ظاهر با تجربه بیشتر گره از کار شما بازکند. پس بهتر است در جستجوی و انتخاب وکیل متبحر چنین دیدگاهی را از خود دور نماییم.

انواع مختلف وکلا

انواع مختلف وکلا با حیطه های تخصصی مختلف :

احتمالا به تناسب نحوه درگیری با پرونده های حقوقی و مسائل در ارتباط با این رشته، گاها عبارات وکیل اداری، وکیل کاری، وکیل دادگستری، وکیل پایه یک، وکیل پایه دو، وکیل قضایی، وکیل معاضدتی، وکیل تسخیری و غیره به گوشتان خورده باشد. همانگونه که ابتدای توضیحات نیز اشاره شد، قاطبه مردم برای احقاق حقوق خود احتیاج به دفاع، راهنمایی و مشاوره وکلای دادگستری دارند. بنابراین در همه امور قضایی اعم از حقوقی یا کیفری و اداری ، عموم مردم احتیاج به نماینده قانونی داشته که واسطه و قائم مقام او در انجام امورشان باشد. اما عده ای از همین مردم، معمولا به خاطر کمبودهای مالی و یا به دلایل دیگر از اختیار کردن وکیل برای دفاع از حقوق خود در محاکم، خودداری می نمایند. به موجب قوانین آیین دادرسی باید عموم مردم که نیاز به مراجعه به مراکز قضایی دارند از مشاوره وکیل و راهنمایی او بهره مند گردند و در صورت امکان نماینده آنها در مراجع قضایی باشند.

در همین راستا قانون گذار مقرراتی را مطرح و ثبت کرده است که همه مردم از این حق و خدمت بهره مند شوند. در ادامه به تقسیم بندی موصوعی وکلا اشاره خواهد شد.

وکیل قضایی کیست؟

وکیل قضایی به وکیلی اطلاق می‌شود که دارای پروانه وکالت بوده و با همین مجوز، حق وکالت از افراد را در دادگاه‌ها و سایر مراجع قضایی دارد. برای اینکه فردی بتواند وکیل قضایی باشد، باید در رشته حقوق تحصیل کرده و پس آن با قبولی در آزمون وکالت، از کانون وکلای دادگستری یا مرکز امور وکلا و کارشناسان قوه قضائیه، پروانه وکالت دادگستری اخذ نماید. وکیل قضایی برای دست یافتن به این درجه از مراحل مهمی می‌بایست عبور نماید از جمله امتحانات کتبی و شفاهی طاقت فرسا، که پس از قبولی در آن فرد می‌تواند وکیل پایه یک دادگستری شود. وکلای پایه یک از متبحر ترین وکلا محسوب می‌شوند که در تمامی امور حقوقی حق مداخله و پیگیری دارند در حالی که وکلای پایه دو دادگستری از اختیارات محدودتری برخوردار هستند.

وکیل اداری چه کسی است؟

وکیل اداری فردی است که به موجب یک قرارداد وکالت محضری اداری، وکیل کاری شخص دیگری شده است تا در ادارات مختلف، کارهای اداری شخص دیگری را انجام دهد. به عبارتی هر کس می تواند وکیل اداری شخص دیگری بشود ونیازی به داشتن سواد یا مهارت خاص در اینگونه از وکالتها وجود ندارد. ملاحظه می‌کنید که این اصطلاح در عموم جامعه وجود داشته و اختصاصی به رشته حقوق ندارد. لازم به ذکر است وکیل اداری فقط حق مراجعه به ادارات را دارد و به هیچ وجه حق وکالت در دادگاه ها، دادن مشاوره حقوقی، دخالت در امر قضایی و دفاع از حقوق موکل در دادگاه را ندارد.

وکیل معاضدتی کیست؟

طبق قانون اساسی از جمله حقوق اولیه و اساسی هر شخصی حق داشتن وکیل است. همان طور که در اصل ۳۵ قانون اساسی آمده: «در همه دادگاه‌ها اصحاب دعوا حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند، باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود». قسمت آخر اصل یاد شده در خصوص استفاده از این حق برای افرادی است که توانایی انتخاب وکیل را ندارند که باید برای آن ها امکانات تعیین وکیل فراهم گردد. قانون اساسی به‌عنوان میثاق ملی کشور ما پذیرفته است که یکی از معیارهای اساسی دادرسی عادلانه استفاده اصحاب دعوا از دانش و تخصص وکیل دادگستری است. عدالت قضایی باعث می‌شود که مردم کم‌درآمد و بی‌بضاعت در استفاده از وکیل دادگستری در تنگدستی قرار نگیرند.

این دسته از افراد می‌توانند از دادگاه ها برای زنده کردن حقوق از دست رفته خود و یا برای دفاع در مقابل ادعاهای طرف دیگر دعوا خود، تقاضای وکیل معاضدتی نمایند.

وکیل تسخیری به چه کسی گویند؟

وکالت تسخیری وکالتی است که از طرف دادگاه های کیفری برای دفاع از متهمین به وکلای دادگستری ارجاع می‌ گردد. در دعاوی کیفری شاکی و متهم حق استفاده از وکیل را دارند. بنابراین اگر متهم بضاعت مالی برای انتخاب و معرفی یک وکیل خوب را نداشته باشد، امکان اینکه از دادگاه تقاضا کند که برای او وکیل انتخاب نماید وجود خواهد داشت. در این شرایط اگر دادگاه تشخیص دهد که متهم نمی تواند برای خود وکیل استخدام کند با استفاده از منابع مالی دادگستری برای متهم وکیل تسخیری تعیین می‌کند.

برای دفاع از حقوق متهم، قانونگذاران کیفری حق داشتن وکیل تسخیری در بسیاری از جرائم و اتهامات کیفری،که البته مجازات قانونی آنها سنگین و مهم پیش‌بینی شده است را الزامی عنوان کرده، و در این جرایم، حضور وکیل را برای دفاع از حقوق متهم اجباری می‌داند. تاحدی که اگر وکیلی به عنوان وکیل تسخیری برای متهمی انتخاب گردد و با وجود ابلاغ وقت رسیدگی و تعهد به حضور در جلسه رسیدگی، در این جلسه حاضر نشود، ضمن تعیین مجازات هایی برای وکیل مورد نظر،بدون تشکیل جلسه رسیدگی، دوباره برای متهم وکیل تسخیری دیگری تعیین خواهد شد.

تعیین وکیل تسخیری از سوی دادگاه ها برای اشخاص این نتیجه مهم را در پی دارد که در قشر ضعیف و کم درآمد جامعه که نمی توانند حق الوکاله های سنگین را پرداخت نمایند از سوی دولت حمایتی برای آنها بوجود می آید که می تواند از نظر حقوقی آن ها را تحت پوشش قرار دهد و احیانا مورد ظلم و ستم قرار نگیرند.

وکلای سازمانی به چه وکیلی گفته می شود؟

قانونگذار در حمایت قضایی از کارکنان نیروهای مسلح و بسیاری از کارمندان دولتی، وکلای سازمانی را در اختیار کارمندان دولت قرار می دهد تا اگر در امور حقوقی با مشکلاتی روبرو شوند از این وکلا کمک بگیرند. اگر جزئی از کارمندان یا نیروهای لشکری و کشوری هستید و در خدمت خود با مشکل مواجه شده اید، به اداره حقوقی سازمان خود مراجعه نمایید. سازمان یا اداره محل خدمت شما مکلف است تا وکلای متخصص خود را در اختیارتان بگذارد تا متضرر نشوید، به این وکیل وکیل سازمانی می گویند.

وکلای اتفاقی کیست؟

وکیل حقوقی اتفاقی شخصی است که تحصیل کرده رشته حقوق است اما آزمون وکالت و دوره کارآموزی را سپری نکرده است. ولی این امکان را دارد تا با کسب مجوز از کانون وکلا به صورت اتفاقی و به عنوان وکیل، برای دفاع از حقوق خانواده خود و سایر خویشاوندان به پرونده های قضایی و دادگاه مرتبط وارد شود. این نوع اعلام وکالت، با کسب مجوز و پرداخت هزینه های معینه و طبق تعرفه های کانون صورت میپذیرد.

وکیل پایه یک

وکیل پایه یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟

در جستجو وانتخاب وکیل دادگستری به این نکته توجه داشته باید که وکلا برای اینکه بتوانند در تمامی امور حقوقی، به جهت مشاوره حقوقی تلفنی، تنظیم دادخواست، شکواییه، لایحه و… برای موکل خود اعلام وکالت کنند، باید بتوانند پروانه وکالت دادگستری را از مراجع ذی صلاح اخذ نمایند. این پروانه با دو عنوان کاملا متفاوت، به متقاضی پروانه وکالت، داده می‌شود پروانه وکالت دادگستری پایه یک و پایه دو.

وکیل پایه یک و وکیل پایه دو دادگستری هر دو اجازه فعالیت در زمینه انجام وکالت در امور حقوقی را دارند ولی در برخی از امور کمی با یکدیگر تفاوت دارند. در این خصوص می توان به اینکه وکیل پایه این اجازه را دارد که بدون هیچ محدودیتی در تمامی محاکم حقوقی یا کیفری کل کشور فعالیت حقوقی داشته باشد، اما وکیل پایه دو فقط حق شرکت در آن دسته محاکم کیفری را دارد که به جرایم تعزیری حبس کمتر از ۱۰ سال، شلاق و جزای نقدی و همچنین در محاکم حقوقی پرونده های مالی کمتر از ۵۰ میلیون تومان و خواسته‌های غیر مالی به جز اصل نکاح و طلاق و اثبات نسب و نفی نسب، اشاره کرد.

وکلایی که از کانون وکلای دادگستری پروانه دریافت می‌کنند در ابتدای امر و به مدت ۲ سال، دوره کار آموزی را طی خواهند کرد و می‌توانند زیر نظر وکیل سرپرست نسبت به دفاع از حقوق موکل اقدام نمایند و پس از طی این ۲ سال و نهایتا تأیید مجدد صلاحیت علمی و گزینش‌های مربوطه، موفق به اخذ پروانه وکالت پایه یک می گردند.

آیا با دانش حقوقی اندک و عدم اشراف به قوانین و مقررات حقوقی، می‌توان وکیل خود شد؟

در هر مقطعی از رسیدگی قضایی که قرار دارید نیاز به عقد قرارداد وکالت با یک وکیل دادگستری یا حداقل دریافت مشاوره حقوقی برای برای هرکس احساس می شود. وکیل شما با توجه به نوع تخصص در زمینه های مختلف به شما کمک می‌کند که پرونده در جریان دادرسی بهترین و مطلوبترین مسیر ممکن را طی نماید. قرارداد وکالت قراردادی است بین شما به عنوان موکل و وکیل شما ،که مقرر شده در جریان دادرسی با دانش کافی خود به برنده شما در پرونده قضایی در محاکم قضایی کمک کند و شما به حق قانونی خودتان برساند.

[sc_fs_faq html=”true” headline=”h2″ img=”” question=”عرفا وکیل متخصص به چه اشخاصی اطلاق میشوند؟” img_alt=”” css_class=””] وکیل متخصص به افرادی اطلاق می گردد،که به دلیل داشتن دانش تخصصی در یک مقوله خاص، یا به دلیل اخذ تجربه در یک حوزه خاص، مهارت و دانش بیشتری نسبت به سایر وکلای هم تراز در آن زمینه دارا است. لذا بعضی از وکلاء با توجه به این وضعیت، خود را متخصص در فلان حوزه اعلام می کنند. پس عنوان متخصص عنوانی است که خود وکیل آن را انتخاب می کند و برای راستی آزمایی و کشف واقعیت اینکه آیا در آن زمینه وکیل دارای تخصص به معنای واقعی می باشد یا نه، هیچ ابزار یا نهاد نظارتی وکنترلی در کشور وجود ندارد. [/sc_fs_faq]

حق الزحمه یا حق الوکاله وکیل بر چه مبنایی محاسبه و پرداخت میشود؟

طبق قوانین وآیین نامه های حوزه وکالت و قوانین مدنی در راستای موضوع وکالت،اگر برای پرداخت حق الزحمه یا همان حق الوکاله، بین طرفین عقد وکالت، توافقنامه ای تنظیم شده باشد، ملاک، همان قراداد خواهد بود و اگر قراردادی بین طرفین نباشد موکل باید مطابق قانون یا همان تعرفه کانون وکلا، حق الوکاله را پرداخت نماید.حق الوکاله در این مورد اخیر، مطابق با شرایط عرف و با توجه به نوع کاری که وکیل برای موکل خود انجام داده و وقت و مدت زمانی که صرف انجام مورد وکالت نموده محاسبه می شود.

ماهیت قرارداد وکالت چگونه عقدی است؟

عقد وکالت، یک قرارداد جایز است. به این معنی که موکل و وکیل می تواند هر زمان که اراده کنند از قرارداد مذکور خارج شوند و یا وکیل موکل خود را عزل کند و یا طرفین، عقد وکالت را در اصطلاح حقوقی فسخ نماید. اگر موکل وکیل خود را عزل نماید، اعمالی را که وکیل در حدود اختیار وکالت و قبل از تاریخ عزل خود انجام داده کاملا صحیح و درست است. لذا برای فعالیتهایی که در این راستا انجام داده مستحق دریافت حق الزحمه نیز می باشد.

در نهایت اگر وکیل یا موکل فوت کنند، عقد وکالت باطل می شود. بنابراین اگر بعد از فوت موکل، وکیل اقدامی حتی در چهارچوب وحدود وکالت انجام دهد این اقدامات فضولی است و ورثه مختارند این اقدامات را تنفیذ یا ترد نمایند.

در چه رشته هایی میتوان از وکیل متخصص استفاده نمود؟

معمولا در رشته های ذیل می توان گفت وکیل متخصص وجود دارد و به سایر موضوعات حقوقی نمیتوان عنوان متخصص اطلاق کرد:

  • وکیل متخصص املاک و اراضی و امور ثبتی
  • وکیل متخصص نفت گاز و پتروشیمی
  • وکیل متخصص بازرگانی داخل و بین المللی
  • وکیل متخصص حقوق بانکی
  • وکیل متخصص حقوق بیمه
  • وکیل متخصص حقوق بازار بورس
  • وکیل متخصص مهاجرت
  • وکیل متخصص حقوق ورزشی
  • وکیل متخصص فن آوری اطلاعات
  • وکیل متخصص استارت آپ ها
  • وکیل متخصص حمل و نقل داخلی و بین المللی
  • وکیل متخصص حقوق کیفری

در چه رشته هایی میتوان از وکیل متخصص استفاده نمود

بهترین راه انتخاب یک وکیل مناسب در یاسا

قطعا مسائل حقوقی و اشراف به قوانین جاری کشور ودر نهایت طرح یک دعوا و دفاع از آن، دارای جزئیات و پیچیدگی‌های خاص است که در بیشتر مواقع نبود آگاهی نسبت به آن‌ها موجب پایمال شدن حقوق فردی یا جمعی شده است.

اگر برای شما هم یک مشکل حقوقی یا قانونی حتی کوچک پیش بیاید و یا بخواهید در مورد قرارداد یا امور مربوط به شرکت خود تصمیم مهمی بگیرید، توصیه می‌کنیم حتماً از خدمات یاسا استفاده کنید. با ثبت درخواست شما در پایگاه خبری یاسا، در صورت نیاز به عقد قراداد با یک وکیل کارکشته، تمامی مدارک و اوراق شما به دقت بررسی خواهد شد و شما می‌توانید با اتخاذ بهترین تصمیم و اطمینان خاطر به انجام کار خود بپردازید.

اگر در جستجوی یک وکیل خوب یا انجام مشاوره حقوقی حضوری یا عقد وکالت در هر زمینه ای هستید و یا در یک موقعیت خاص گرفتار شده اید و پیدا کردن پاسخ آن دشوار است از ما در پایگاه خبری یاسا کمک بخواهید.

امیدواریم با مطالب مطرح شده توانسته باشیم لزوم جستجو و انتخاب یک وکیل مجرب را برای مخاطبین محترم پایگاه خبری یاسا مشخص نموده باشیم. با وکلا و مشاوران پایگاه خبری یاسا در وقت و هزینه های خود صرفه جویی کنید.

برچسب هاوکیل وکیل کانون وکلا وکیل مرکز وکلا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *